Fashionclash over Fashion Makes Sense
We leven in een snel veranderende wereld waar vooruitgang gepaard gaat met milieuvervuiling en ethische vraagstukken. De mode-industrie is een machtige miljarden industrie en zoals geen ander in staat om illusies te creëren. Om de mensen te verleiden en om onze zintuigen te prikkelen. In de huidige mode-industrie ligt de nadruk op esthetiek, waarbij mode hoofdzakelijk wordt benaderd als een visueel fenomeen.
Fashionclash wijst op een missing link...
"Daarbij wordt de aard van de interactie met het lichaam van de drager over het hoofd wordt gezien. Ondanks het feit dat mode de meest intieme kunstvorm is, want kleden gebeurt letterlijk 'op' het lichaam. Mode verbindt juist de kunst met het menselijke lichaam en stelt als een tweede huid ons in staat om ons te uiten en zin te geven aan de wereld om ons heen. Hoe kunnen we de mode niet alleen als een simpel esthetisch of symbolisch fenomeen benaderen, maar eveneens als een verrijkende belichaamde ervaring?
Kortom, niet alleen de vraag stellen hoe we eruitzien in kleding, maar meer ons ook realiseren hoe we ons voelen in de kleding. Met de dubbele betekenis van ‘Fashion Makes Sense’ wil FASHIONCLASH ontwerpers, de mode-industrie en het publiek prikkelen om na te denken over de mode-industrie. Mode is van belang, voor onze economie, voor onze maatschappij, voor kunst en creativiteit, en voor elk van ons persoonlijk.
MAAR... mode heeft ook een donkere kant: de impact op het milieu (na olie de meest vervuilende industrie ter wereld), de uitbuiting van arbeiders en de invloed op het zelfbeeld (eetstoornissen, ondervertegenwoordiging diversiteit maatschappij etc). Wat is het belang en de huidige rol van mode in onze samenleving en hoe kan mode bijdragen aan een betere wereld en welzijn?"
FASHIONCLASH wil nieuwe poorten openen. " Het verkennen van de zintuigen vanuit het perspectief van de mode is niet alleen een interessante invalshoek om mee te werken, omdat het een relatief nieuw en onbekend terrein is, maar ook omdat het thema heel goed aansluit bij waar wij voor staan: het verbinden van en contact maken tussen mode en publiek in de breedste zin van het woord."
FOTO: DAVID GRONSKI