Oprechte visie van Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum
AMSTERDAM - Deze modemakers zorgen voor opschudding tijdens hun show tijdens de Amsterdam Fashionweek. Door hun oprechte en daadkrachtige visie in modeland over de uit de hand gelopen ontwikkelingen op modegebied. Waar vind je zo'n duidelijke visie? Het wordt toch te gek met alle zwaar overdreven kooptrends waardoor consumenten leven in de waan dat zij maar steeds iets nieuws moeten kopen en dan snel weer weggooien om haasje repje weer iets nieuws aan te kunnen schaffen.
Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum richten de blik op de totale ontspoorde modieuze infrastruktuur waardoor niet alles meer draait om commercie in hun bedrijfstak. Er bestaat toch nog iets anders dan het adoreren van schijn en illusie en het negeren van de zware werklast die anderen ver weg in vreemde landen daarvoor moeten dragen.
Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum begonnen in 2014 te werken met restpartijen van de fast-fashionketens. Inmiddels is ruimschoots bewezen dat deze insteek niet alleen voor de ontwerper nieuwe wegen heeft geopend, maar dat ook producenten, detaillisten en uiteindelijk de klant baat hebben bij een alternatief systeem.
HACKED by_ markeert de behoefte om mode weer de lichtheid terug te geven die in de volledig geëconomiseerde bedrijfstak verloren is gegaan. Ransomware komt er bij deze hacks niet aan te pas. Het label infiltreert de wereld van de ready-to-wear liever met nieuwe werkwijzen die alle partijen uitnodigen hun bijdrage aan een duurzamer systeem te leveren. Zo voedt HACKED by_ de internationale dialoog over een realistisch perspectief voor de modesector.
Meer dan om een signatuur draait het bij HACKED by_ om de ontwikkeling van een benadering die duurzaamheid en ontwerpkwaliteit koppelt aan betaalbare producten voor een brede groep dragers – vrouwen en mannen.
Het label biedt een duidelijk tegenwicht voor de hysterische koopdwang in het modesysteem die heeft gezorgd voor verspilling van grondstoffen en energiebronnen, een weinig duurzame omgang met producenten en producten, en een fnuikend model van distributie.
FOTO: PETER STIGTER