Facebook gaat misleidende artikelkoppen aanpakken
Misleidende koppen die niet vertellen waar een artikel over gaan en die alleen bedoeld zijn om internetters te laten klikken (het zogenoemde ‘clickbait’) doet het in de toekomst een stuk minder goed op Facebook.
Voorbeelden van clickbait zijn koppen als ‘Deze tiener ging uit fietsen en je raadt nooit wat er toen gebeurde’. Of: 'Deze persoon kan echt zijn neus laten krullen tijdens het tandenpoetsen met ...' We kunnen er geen genoeg van krijgen. 'Huiskat opent zelf de koelkast en je weet nooit wat hij steelt...'
Facebook is het zat dat mensen met allerlei onzin aandacht willen trekken voor hun aanbiedingen. Het druk bezochte medium heeft aangegeven dergelijke berichten veel minder vrijheid te geven om zich te profileren.
Met een nieuw algoritme worden de koppen van artikelen doorgelicht op termen die vaak in clickbait-koppen voorkomen. Wordt een kop als misleidend gezien, dan zakt hij naar onder in het nieuwsoverzicht van gebruikers.
Dat maakt dat ze op minder schermen van bezoekers zullen worden gezien. Bezoekers die in een goeie bui zijn kunnen er om lachen maar vaak vinden lezers zo'n bericht tijdverspilling en daardoor irritant.