Verbeter telefonische bereikbaarheid huisartsenpost
AMSTERDAM- Wanneer mensen buiten de normale werktijden van hun eigen huisarts een dokter nodig hebben, kunnen zij terecht bij de huisartsenpost. Uit een landelijk onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Amsterdamse huisartsenpost het slechtst bereikbaar is, met een gemiddelde wachttijd van tien minuten.
TIEN minuten!!!... Dat GELÓÓF je toch niet! Gemeenteraadslid Nelly Duijndam: “Niemand die de huisartsenpost belt zit te wachten op de mededeling ‘Er zijn nog 17 wachtenden voor u.’ De huisartsenpost moet goed bereikbaar zijn zodat mensen een fatsoenlijk beroep kunnen doen op de zorg. Bovendien voorkomen we dan onnodige drukte bij de echt acute hulplijnen.”
De SP wil dat de wachttijden voor telefoongesprekken met de huisartsenpost weer binnen de landelijke norm van twee minuten gaan vallen. Nu is de gemiddelde wachttijd in Amsterdam tien minuten!
Volgens de regels van de inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) mag de wachttijd voor de niet-spoedeisende lijn van een huisartsenpost belt niet langer zijn dan twee minuten. Wanneer de wachttijd langer wordt, bestaat het gevaar dat mensen de spoedlijn gaan bellen. Maar die is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en levensbedreigende situaties.
Nelly Duijndam (SP) : “Ik wil dat de wethouder uitzoekt waarom de wachttijden zo lang zijn. Volgens de Huisartsenpost Amsterdam heeft dat onder andere te maken met een toegenomen zorgvraag. Maar daar wil ik dan graag meer over weten. Komt het doordat (kwetsbare) mensen en ouderen langer thuis moeten blijven wonen? Of komt het door de toegenomen drukte in de stad? Of gaan Amsterdammers liever naar een huisartsenpost dan naar de EHBO omdat ze dan geen verplicht eigen risico hoeven betalen?"
Gezien de financiële omstandigheden van velen zou dat laatste wel eens vaker kunnen voorkomen. Maar het raadslid wijst er op dat de patiëntveiligheid de hoogste prioriteit moet hebben. "Huisartsenposten moeten binnen twee minuten een beller te woord staan,” verklaart zij.
Wat wij eveneens niet begrijpen is waarom die lange wachttijd nodig zou zijn want in de meeste huisartsenposten wemelt het van de aanstaande dokters, de stagiéres en andere functionarissen die het medische vak willen leren. Iedere keer zien wij bij doktersbezoeken weer nieuwe andere gezichten van mensen die hulpvaardig aantekeningen maken, gesprekken voeren en met mappen zeulen. Daar zou best wat telefoontijd aan vast geknoopt kunnen worden.