Nepnieuws groter bereik dan echte verhalen
De topartikelen van hoax-sites (websites met nepnieuws) scoorden in de laatste drie maanden voor de Amerikaanse verkiezingen beter op Facebook dan de populairste berichten van nieuwsmedia als The New York Times, The Washington Post en andere nieuwsmedia. Dat blijkt uit een analyse van BuzzFeed.
De twintig populairste nepverhalen wisten tussen begin augustus en eind oktober in totaal 8.711.000 keer ‘engagement’ te trekken. Dat betekent dat er ruim 8,7 miljoen keer op de berichten werd gereageerd of dat de berichten werden gedeeld.
Wanneer gebruikers op Facebook een bericht delen of op een bericht reageren, wordt het onder een groter deel van de gebruikers uitgerold. De populairste nieuwsverhalen van kwaliteitsmedia trokken in diezelfde periode 7.367.000 keer interactie.
Eerder deze week kondigden Facebook en Google aan de verspreiding van nepnieuws via hun platformen aan te gaan pakken.
FOTO: HENK ROS
...GREENTHINGSZ CASTLEFEST...