• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

‘Chapeaux! de hoeden van Koningin Beatrix’

  APELDOORN - Vanaf 23 maart 2017 is in museum Paleis Het Loo de tentoonstelling ‘Chapeaux! de hoeden van Koningin Beatrix’ te zien. Het koningschap van Beatrix wordt aan de hand van een honderdtal hoeden in beeld gebracht.

Tijdens haar 33 jaar lange regeerperiode, van 1980 tot 2013, draagt Koningin Beatrix bij honderden speciale gelegenheden een hoed. Tijdens staatsbezoeken, ontvangsten, ontelbare openingen en prijsuitreikingen, op Prinsjesdag en Koninginnedag.

Al die verschillende hoeden zorgen samen voor een herkenbaar en vertrouwd beeld van de vorstin en maken deel uit van haar ‘representatieve werkkleding’.
In de tentoonstelling staan creaties van hoedenmakers Harry Scheltens, Emy Bloemheuvel en Suzanne Moulijn centraal, gecombineerd met beelden van de gelegenheden waarop ze werden gedragen.

De hoed staat nooit op zichzelf, maar wordt altijd in combinatie met de kleding bepaald, ontworpen en gekleurd, veelal in samenspraak met koningin en hoedenmaker. De hoeden tonen verrassend veel mogelijkheden in kleurgebruik, materialen, versieringen en een creatief vormen- en lijnenspel.Koningin Beatrix - nu Prinses Beatrix - was met de keuze van haar outfit altijd heel authentiek. Zij wist exact wat zij wel of niet wilde dragen. Er zijn jaren geweest in de vorige eeuw waarin modebewuste types zich daarover op hoge toon verbaasden. Hoe kon je toch altijd nog zoiets verwerpelijks als een hoed dragen! 

Hoeden droeg je volgens deze wrevelige critici en het alles beamende eveneens treurig hoofdschuddende fashionvolk toendertijd als moderne vrouw alleen op de receptie van de bank of als schoonmoeder van de bruid, op audiëntie bij een minister als vrouw-van of naar de kerk. Deze beter-weters (vaak glimlachende super-intellectueeltjes) vonden dat het beeld wat de toenmalige majesteit neerzette echt niet kon.

Natuurlijk was dat afkraken ook voor haar "fans" heel onplezierig maar Beatrix volgde haar eigen koers. En wie heeft er gelijk gekregen? Mensen van nu kijken graag terug naar een vrouw met een geheel eigen stijl die ook bij de generaties daarna helemaal zou passen in deze tijd. Toevallig ook een koningin die dat beeld bekwaam heeft neergezet en daarom is het spannend als toeschouwer nog eens lekker door al die hoedjes heen te gaan.

Helaas wordt het te kostbaar maar heel veel dames zouden ook bepaalde intrigerende exemplaren dolgraag zelf eens willen passen. Dat weet ik zeker. Daar staat tegenover dat je dan ook het risico loopt dat die pasgrage dames bijna in Paleis Het Loo willen overnachten... Iedereen wéét het toch: als vrouwen éénmaal hoeden gaan passen en  dat aan elkaar laten zien kom je tijd tekort. 

Ik liep vroeger als redactrice in die anti-hoeden-jaren voor een artikel eens door een zaak uit een grote winkelketen samen met de inkoopster. "Wat een geweldige Schots geruite baretten bieden jullie aan," zei ik en stond erbij stil. "Dat roept iedereen," reageerde ze. "Iedereen past ze ook en staat uren voor de spiegel. Maar kopen? Nooit..." 

Dat is gelukkig nu anders. Wat kledingsmaak betreft heeft de diversiteit van onze bevolking en het veel voorkomende verschil in kleding het afgemeten beeld van de mode van toen in ons land totaal verfrist. Jonge mensen van nu dragen heus niet alleen in musicals mutsen en petten en hoeden. Het is geheel van deze tijd om iets leuks op je hoofd te zetten als jij daar zin in hebt.         

De tentoonstelling ‘Chapeaux! de hoeden van Koningin Beatrix’ is ontworpen door Maarten Spruyt en Tsur Reshef. Georganiseerd in samenwerking met de Koninklijke Verzamelingen, die worden beheerd door het Koninklijk Huisarchief in Den Haag.

Paleis Het Loo
‘Chapeaux! de hoeden van Koningin Beatrix’
23 maart t/m 27 augustus 2017

Postadres: Koninklijk Park 1, 7315 JA Apeldoorn; Ingang via parkeerplaats Amersfoortseweg
Open: Di. t/m zo. en op feestdagen van 10:00-17:00 uur
Routebeschrijving: A1 en A50 afslag Paleis Het Loo en vervolgens ANWB-borden volgen
Navigatieadvies: Apeldoorn (7313 AA)