Huis-aan-huisbladen nog altijd goed gelezen
Bijna 90 procent van alle Nederlanders leest weleens een huis-aan-huisblad. Vooral onder oudere Nederlanders die buiten de stedelijke gebieden wonen is het bereik hoog. Ook onder Nederlanders die zich in de lage welstandsgroepen bevinden lezen relatief vaak een huis-aan-huisblad.
Voor hen is het de belangrijkste bron voor nieuws over hun gemeente. Hoewel iedereen wordt overstelpt met informatie uit verschillende bronnen en met de meest superbe verfijnd werkende tools uit de digitale sector het laatste nieuws vernemen blijven veel mensen nog lekker rustig lezen uit de huis-aan-huis krant die gratis in hun bus glijdt.
Dat blijkt uit onderzoek van het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia), dat in 2016 werd uitgevoerd en waarbij 30.000 respondenten werden ondervraagd. In het onderzoek werd gekeken naar de verspreiding van 336 huis-aan-huisbladen én naar het leesgedrag van de consument.
Van de jongeren tussen de 13 en 19 jaar oud krijgt 30 procent weleens een huis-aan-huisblad onder ogen.
Bij 65+‘ers is dat meer dan 80 procent. Zij lezen vrijwel alle edities van het vaak wekelijks verschijnende blad over hun gemeente. Meer bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek