TMG behoudt eigen identiteit
TMG behoudt de eigen identiteit en het hoofdkantoor zal in Amsterdam gevestigd blijven. TMG continueert de eigen bestaande merken, zoals het ‘iconische merk’ De Telegraaf. De veelbesproken krant kwam terecht tussen twee stromingen.
Enerzijds de kracht van de top van het ambacht van de krantenmakers en anderszijds de grote mediale veranderingen en de verwarrende eisen van deze tijd.
De redacties van TMG behouden verder hun onafhankelijkheid en hun rechten onder de redactiestatuten. Er was nogal wat verschil van mening over de overname.
Mediahuis en VP Exploitatie hebben bijna 60 procent van de aandelen in handen, John de Mol 24 procent. Het bod van Mediahuis/VP Exploitatie heeft een totale waarde van circa 278 miljoen euro.
Heel bizar maar Harry de Wit, directeur Landelijke Media van TMG, nam gisteren in een interview met het FD nog stelling tegen een overname door de Belgen. Hij wil liever in zee met Talpa van John de Mol. De Wit beweerde namens dertig hoge managers binnen het concern te spreken. De redactieraad van De Telegraaf nam gisteren in scherpe bewoordingen afstand van de woorden van De Wit.
Er zijn enkele bestuursleden van TMG per direct geschorst door de Raad van Commissarissen. En het verhoogde bod op de aandelen door John de Mol werd afgeslagen.
Verder heeft de huidige Raad van Commissarissen tijdelijk het bestuur van TMG op zich genomen omdat het vorige bestuur de onderhandelingen met Mediahuis onvoldoende zou hebben begeleid.
De Raad van Commissarissen zag alsnog van verdere gesprekken met Talpa af. Gert Ysebaert, topman van het Belgische Mediahuis, mikt er op om alle aandelen over te nemen. ‘Hopelijk gaat het gezond verstand zegevieren. Niemand is gebaat bij een patstelling. Onze oproep aan iedereen is om op dit voorstel in te gaan. Het bedrijf heeft rust nodig. Wij zitten er in voor de lange termijn.’