Het ei van Columbus
Hun website heet Het ei van Columbus. Hun missie is de wereld te verbeteren met een 'andere' manier van denken oftewel conceptdenken. Conceptdenken doe je met je linker- en rechter hersenhelft tegelijk. Daarmee krijg je uitzonderlijke ideeën van toegevoegde waarde. 95% van de mensen is overwegend analytisch. 5% van de mensen is meer creatief. Geen nood, je kunt je hersenen trainen.
Door de twee hersenhelften in evenwicht te brengen krijg je out of the box ideeën die grensverleggend zijn. Denk aan een voetbal voor kinderen in ontwikkelingslanden die tijdens het voetballen oplaadt en ‘s avonds licht geeft bij het maken van huiswerk. Mooi toch?
Misschien denkt iemand dan: mooi verhaal maar denken is nog géén doen. En dat klopt. En er om lachen is ook prima. Maar... Maar... Elk jaar lossen deze mensen wel een groot maatschappelijk probleem op waar bedrijven baat bij hebben. Het eerste vraagstuk dat zij hebben opgelost is food waste.
"Wereldwijd verspillen we 1,3 miljard ton voedsel (50% van wat we produceren). Ondertussen heeft bijna 1 miljard mensen dagelijks honger, raakt onze aardbodem uitgeput en groeit de wereldbevolking voor 2050 van 7 naar 9 miljard (bron: Universiteit van Wageningen)."
Daarom hebben deze mensen 100 oplossingen bedacht tegen food waste. Deelnemers waren FrieslandCampina, Univeg, Tetra Pak, Bake Five en La Place. Met de oplossingen kunnen de bedrijven hun winst vergroten, een wereldprobleem oplossen en vernieuwende ideeën vergaren. Zij gaan binnenkort het denkhotel oprichten dat valt samen met een evenement in het Amstel Hotel in Amsterdam op 1 juni genaamd Het Innovatiespel. Daarvoor worden verschillende zalen ingericht.
Hun doelstelling: "Als je alle zalen hebt doorlopen, weet je hoe je van je bedrijf een succesvol innovatief concept maakt."
Er zijn veel bekende originele denkers en denksters die deel nemen aan deze nieuwe verhelderende manier van nadenken om onze wereld positiever te organiseren. Alle activiteiten in onze maatschappij beginnen namelijk Niet Alleen vanuit marktgericht denken maar ook vanuit het breder kunnen nadenken over mogelijkheden.
En het typische is dat we de laatste decennia een-beetje-boel zijn overstroomd met rendementsdenken maar door het Nieuwe Denken juist bedrijven die zich wel durven te hervatten beter kunnen floreren. Ja: beter.
Hoe dat zit? Je moet er maar opkomen en het aandurven je anders in te stellen. Daar zijn de mensen van Het ei van Columbuis dus mee bezig. Misschien vinden we allemaal zelf op die andere manier nadenkend ook wat verhelderends uit wat fantastisch is over iets wat we zelf ook kunnen en willen veranderen!