• Henk Krol ontvangt Michiel de Ruyter Prijs 2017

  • Fashionclash Festival Maastricht Makes Sense

  • Singer Laren & Elephant Parade presenteren unieke kunst

  • Martin Scorsese – The Exhibition in Eye Amsterdam

  • Wandelen in de hoofdstad en mooie beelden tegenkomen

  • Society-minnend Amsterdam op Zilveren Hilton Haringparty

  • Nederlands Fotomuseum: wereldberoemde Sebastião Salgado

  • British Race Festival spreekt tot de verbeelding

  • Aangenaam aantrekkelijk in BonBon Lingerie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Aparte experimenten Nederlandse art-fotograaf in kleur

b_250_200_16777215_00_images_michelSzulcKrzyanowsky17.jpg  AMSTERDAM - De Nederlandse fotograaf met de ingewikkeld lange achternaam Michel Szulc Krzyzanowski, die van van 28 mei tot en met 23 juli exposeert in Eduard Planting Gallery in Amsterdam, toont ons verrassende nieuwe grenzen.

Met 'New Sequences' laat hij zijn nieuwste fotoreeksen zien. In kleur en gefotografeerd op verlaten stranden in Mexico. Voor zijn intrigerende beelden neemt hij gewaagde sprongen met zijn beeldcapaciteit. Deze art-fotograaf speelt namelijk met tijd en beweging en ruimtelijke begrippen als veraf en dichtbij. Iedereen zal zijn beelden anders beleven maar persoonlijk herinnert zijn werk mij aan het experimenteren met vormen van kunstenaars uit de tijd van de abstracte schilderkunst. Alleen lijkt hij een diepte-dimensie erbij te hebben onderzocht.

In de fotoseries wordt de realiteit door hem van verschillende kanten of in verschillende fases onderzocht en getoond. Michel Szulc Krzyzanowski maakte in de jaren zeventig al internationaal naam als een van de grondleggers van zwart-wit sequentiefotografie (fotoreeksen). Na vijftien jaar besloot hij te stoppen omdat die manier van werken hem geen nieuwe inzichten meer bracht. Sinds 2016 maakt hij echter toch weer sequenties. Ditmaal in kleur en even indringend als de klassieke voorgangers, maar tegelijkertijd volkomen hedendaags.

Michel Szulc Krzyzanowski (Oosterhout, 1949) gebruikt zijn camera om existentiële vragen over het leven en zijn plek daarin te onderzoeken. De gespannen thuissituatie uit zijn jeugd is van grote invloed geweest op zijn persoonlijke groei en ontwikkeling als beeldend kunstenaar.

Door het maken van sequenties, beeldenreeksen van twee of meer foto’s, probeert hij zijn plaats in de wereld te bevragen en bevestigen. Het is heel hulpgevend voor de kunstenaar/fotograaf zelf en ook voor anderen die direct herkennen hoe zo iemand zich op een dergelijke expressieve wijze van druk probeert te bevrijden. Het is een worsteling die natuurlijk niet alleen via kunst hoeft plaats te vinden maar ook op andere manieren bij sommige mensen tot uiting kan worden gebracht zoals bijvoorbeeld -heel bekend- via sport.

Het  werk van deze fotograaf heeft een bemoedigende invloed op mensen die daar feeling mee hebben. Niet vebazingwekkend is ook dat de autonome, conceptuele fotografie van Szulc Krzyzanowski (wat een lange naam moet dat ook zijn geweest voor een jongen tijdens zijn schooltijd! ) werd getoond in vele grote wereldmusea.

Zoals het Stedelijk Museum Amsterdam, Centre Pompidou in Parijs, Museum of Modern Art in New York, Museum Ludwig in Keulen, San Francisco Museum of Modern Art, Fotomuseum Den Haag en recent in het CODA Museum in Apeldoorn lieten het zien. Daarnaast is zijn werk opgenomen in talrijke publieke en private collecties.

Eduard Planting Gallery | Fine Art Photographs
Eerste Bloemdwarsstraat 2 in Amsterdam
Open: woe. t/m za. van 13.00 - 18.00 uur

Buitenkans: Het werk van fotograaf Michel Szulc Krzyzanowski zal deze week ook te zien zijn op de KunstRAI in Amsterdam (31 mei – 5 juni).