Petra Hoogerwerf over de nieuwe ondernemer
Het klinkt vreselijk saai als iemand zegt een boek te hebben geschreven over ondernemen met impact. Er zal wel heel veel te bespreken zijn over hoe zogenaamd ontzettend sociaal ingesteld ondernemers en bedrijven zijn... Hou toch op want het gaat allemaal om... Exact.
En dan al die poespas -in onze consumentenogen- er omheen om dat te verbergen... Maar soms krijg je een andere kijk op de moeite en de inzet van mensen die midden in de maatschappij en het zakenleven staan en opmerkelijke veranderingen signaleren.
Mr. drs. Petra Hoogerwerf wil het bedrijfsleven wakker schudden want het nieuwe ondernemen is al bezig haar opmars te maken. Bedrijven die dit negeren zullen binnenkort de boot missen. En dat heeft allemaal te maken met ondernemen met impact. Wat betekent dat woordje impact?
Er bestaan zoveel verklaringen voor het woord impact. ( Ik lees bijvoorbeeld op internet: "Mijn scheiding heeft geen impact meer op mij." Is dat even een mazzel?) Impact wordt in veel verschillende varianten gebruikt. Hoofdzakelijk betekent impact een krachtig helder signaal dat een sterke invloed tot gevolg heeft.
Over ondernemen met impact heeft Petra Hoogerwerf een boek geschreven waarin zij aantoont dat het bij het nieuwe ondernemen echt niet mag blijven bij geld verdienen alleen. Het bedrijfsleven ziet het veel te laat aankomen maar Petra Hoogerwerf zegt: "Hou op met slapen. Word wakker. Het nieuwe ondernemen vraagt winst maken en daarnaast proberen een positieve impact te hebben op de maatschappij."
Haar boek daarover is getiteld "Échte winst" en wordt uitgegeven door SWP. Het verschijnt op woensdag 21 juni 2017 en wordt die dag gelanceerd met een middagsymposium in Impact Hub Amsterdam.
Daar zal veel besproken worden want onderzoek toont aan: ondernemen met impact is in opmars. Petra Hoogerwerf is niet alleen een autoriteit op dit gebied. Allerlei topbestuurders uit belangrijke ondernemingen en organisaties delen haar visie.
De eeuw van ondernemen met impact is begonnen. Uit onderzoek voor het nieuwe boek 'Échte winst' van Petra Hoogerwerf blijkt dat ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel in opmars is.