• Aangenaam aantrekkelijk in BonBon Lingerie

  • Paul Schulten Collectie vol kleur en charme

  • Una Vera Favola Carnevalesca bij Ronald Kolk

  • Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Amerikaanse uitgevers bang voor verlies onafhankelijkheid

b_250_200_16777215_00_images_manhoofdinhanden17.jpg  Amerikaanse uitgevers vinden dat Google en Facebook te veel macht en reclame-inkomsten naar zich toetrekken en dat bedreigt hun voorbestaan en die van onafhankelijke nieuwsgaring. Ze gaan de overheid vragen van de twee internetgiganten te eisen dat aan hun ook de nodige financiële ruimte op allerlei platformen wordt toegewezen.

Dat kan alleen worden ingewilligd als de anti-trustwet veranderd wordt. Het is echter zeer de vraag of de Republikeinse partij die momenteel het congres domineert hier oren naar zal hebben.

De uitgevers zeggen dat de twee internetgiganten te veel macht en reclame-inkomsten naar zich toetrekken en dat bedreigt niet alleen hun voorbestaan maar ook die van de onafhankelijke nieuwsgaring. Hoofdzaak is dat Google en Facebook nu in Amerika ongeveer zestig procent van alle reclamebudgetten naar zich toe graaien.
De uitgevers vrezen dat dat percentage alleen maar toeneemt.

Wat er daardoor voor hen overblijft is onvoldoende om te overleven. Als er niets verandert zullen bedrijven omvallen. Kranten als The Wall Street Journal en The New York Times plus allerlei regionale dagbladen en ook nieuwswebsites willen nu gezamenlijk gaan onderhandelen met de twee internetgiganten.

Daarbij gaat en dan vooral om de kwestie van het verkrijgen van een betere betaal-situatie op de platformen. Tot op zekere hoogte zetten Google en Facebook ook wel stappen in deze richting want Google heeft Google News aangepast zodat ‘betrouwbaar nieuws’ meer aandacht krijgt. En Facebook wil uitgevers helpen makkelijker abonnementen te verkopen via het platform.

De uitgevers vinden het allemaal te weinig en veel te laat. Het is zeer de vraag of de door hun gestarte lobby resultaat zal boeken in het Amerikaanse congres.

Maar zonder betere afspraken vallen bedrijven om. David Chavern, voorman van Amerikaanse uitgevers: ‘Als je gratis nieuws wil, dan krijg je nieuws. Maar het is dan rotzooi van het niveau ‘Paus steunt Trump’. (En de Paus steunde Trump niet).’