• Aangenaam aantrekkelijk in BonBon Lingerie

  • Paul Schulten Collectie vol kleur en charme

  • Una Vera Favola Carnevalesca bij Ronald Kolk

  • Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Boek: Menselijkheid in een wereld van big data

b_250_200_16777215_00_images_boekfilosofiebigdata17.jpgHet boek 'Filosofie in een wereld van big data' is geschreven door Christian Madsbjerg en gaat over de grote betekenis van menselijkheid. En over onze overdreven obsessie met de digitale wereld. De auteur noemt dit liever onze 'dwang van het getal: onze obsessie met big data'. Hij is een ervaren adviseur van Fortune 500-bedrijven die hij aanraadt de zaken anders aan te pakken.

En hij stelt vast dat veel van de grootste succesverhalen NIET voortkomen uit wiskundige analyses, maar te maken hebben met een diepe, genuanceerde betrokkenheid met cultuur, taal en geschiedenis.

Dinsdag 24 oktober verschijnt zijn boek Filosofie in een tijd van big data en zaterdag 28 oktober is hij keynote speaker op het Brainwash Festival. Hij zegt: “Als we echt tot de problemen willen doordringen, zullen we moeten terugkeren naar een benadering die ouderwets en achterhaald lijkt in deze afgestompte wereld van algoritmische beloften.”

De schrijver laat in zijn boek Filosofie in een tijd van big data zien dat algoritmes en big data niet de ultieme bron voor succes zijn. Hoewel we er onze persoonlijke en zakelijke beslissingen wel steeds meer op baseren. Het is volgens Madsbjerg noodzakelijk om uiteindelijk uit te gaan van menselijke betekenisgeving. Filosofie en kunst kunnen ons in dit proces helpen.

Aan de hand van sprekende voorbeelden laat Madsbjerg zien dat de wereld uit meer bestaat dan een serie algoritmes. Hij houdt een vlammend betoog voor cultureel engagement en ontmaskert de tirannie van het getal en de wetenschappelijke focus op direct nut.

Vanuit zijn ervaring als veel gevraagd adviseur toont hij aan dat de meest succesvolle businessbeslissingen gebaseerd zijn op het vermogen de wereld buiten het kantoor te duiden. Het is hoog tijd voor een verdediging van de menselijkheid in onze data-geobsedeerde economie.

Hij geeft met dit boek stem aan een veelgevoeld verlangen ons niet door de digitaal gecodeerde denkwereld over te laten nemen. En er zijn grote nemen uit de wetenschap die bereid zijn deze visie te delen. Zo verklaart Samuel Moyn van Harvard University: ‘Het is urgenter dan ooit dat we niet alleen naar de exacte wetenschappen kijken om duiding te geven aan onze wereld en de problemen van deze tijd.’

Christian Madsbjerg studeerde filosofie en politieke wetenschappen. Als medeoprichter van ReD Associates adviseert hij vele Fortune 500-bedrijven om problemen op een nieuwe manier aan te pakken.

Boek: Filosofie in een tijd van big data
Auteur: Christian Madsbjerg
Uitgeverij en Have
Verschijningsdatum: 24 oktober 2017