• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Waarom raar gedrag tegenover de fietsenmaker?

  Het is een semi-regenachtig dagje maar een hele schare toeristen wil dolgraag Amsterdam bekijken. "Wij helpen ze graag," zegt Piet Van Duijn die in de grootste Fietsenverhuur-zaak van de hoofdstad als Chief Cycling Officer tamelijk scherpe conclusies trekt.

Ooit begon zijn zakelijke organisatie Rental Black Bikes omdat een stel bevlogen mensen hoorden van het Witte Fietsenplan van Roel van Duin. Dat was een Nederlands politicus en politiek activist. Hij was een van de oprichters van Provo en van de Kabouterbeweging. Hij vond dat de verbetering van de wereld vanuit het proletariaat moest ontstaan. Vandaar stamt de naam Provo. Roel van Duin bracht het tot wethouder en bedacht de witte deelfietsen die gratis in Amsterdam verspreid werden. Het woord 'gratis' maakte echter dat het plan niet werkte.

Maar de opvolgers van Roel van Duin begrepen direct waarom het fout ging. Tegelijkertijd zagen ze ook in dat bike-sharing prima past in een nieuwe wereld waarin mensen op een andere manier dan vroeger met elkaar omgaan. Zij richtten toen als eersten het Black Bikes leasebedrijf voor bedrijven in de ring van Amsterdam op. Dit sprak mensen aan en er ontstonden Rental Black Bikes bedrijven op talloze locaties waar ook aan de vraag naar reparatie en stalling etc. werd voldaan.

Piet van Duin kende van Roel van Duin alleen zijn plannen maar zijn stagiair Koen Bosman bekent lachend dat hij die naam zelfs nooit heeft gehoord.
Toch behoren zij allen tot de mensen die een nieuwe wereld binnenstappen vanuit het bekende verleden. In de transitie van de oude naar een nieuwe wereld delen mensen kennis met elkaar. Ze doen samen ontdekkingen en zoeken naar duurzame ideeën en plannen om daarmee niet in de eerste plaats alleen zichzelf maar eerder de wereld te verrijken. Natuurlijk is lang niet iedereen daar klaar voor.

"In Amsterdam hebben wij nogal eens met mensen te maken die op de fietsenmaker neerkijken," zegt Piet van Duyn. O? In de andere grote steden niet?
"Nee. Daar begrijpen mensen best dat aan een reparatie mensen gewerkt hebben die een salaris moeten ontvangen en dat je in een zaak je vaste kostenposten hebt." Maar het is toch logisch dat je als klant voor reparatie moet dokken?

"Voor bepaalde figuren in Amsterdam echt niet. Zij staan dan wel tegelijk naast je te bellen met een telefoon van 900 euro op sneakers van 600 euro. En ze dragen jeans van 400 euro..." Wat een allemachtig brutale types... En dan nog zo overdreven niet-chic gekleed.

Piet van Duijn: "Bovendien heeft het beroep van fietsenmaker in het algemeen nog veel te veel het image van rare figuren die in rommelige hoeken maar wat staan te prutsen..." Echt? Als het zo makkelijk was maakten de klanten hun fietsen heus zelf wel. Fietsen maken is een vak. Ofwel een ambacht...

"Het is inderdaad een ambacht. Je moet honderden merken fietsen kunnen repareren. Daarvoor moet je steeds blijven leren en bijleren want de fietsenmarkt groeit gelukkig enorm." Je vindt toch wel dat het beroep van fietsenmaker in het algemeen wordt ondergewaardeerd?

"Zonder meer. Ik snap niet waarom een barrista als vakman op een voetstuk staat en op de fietsenmaker wordt neer gekeken?" Is dat zo? Wat doet een barrista dan?

"Hij of zij weet vrijwel alles van de techniek van de espressomachine en kan allerlei soorten koffie klaar maken. Ik wil zijn capaciteiten totaal niet in een negatief licht zetten. Hij moet bijvoorbeeld veel weten over de juist temperatuur van de espressomachine etc. Maar waarom is iemand die de Latte art-techniek beheerst verheven boven iemand die jouw band plakt als dat nodig is?"

Misschien beschouwen mensen een barrista als een soort couturier in de drankenwereld van espresso en cappuchino. Maar jij zou daar ook geen gek figuur slaan want zonder zo'n espressomachine had je in een oogwenk de koffie klaar. Gewoon hier in de zaak in de Falckstraat 47 en niet in een dure salon. De koffie die jij tijdens dit interview aanbood smaakt ook ongelooflijk lekker."

Piet van Duijn: "Klopt. Ik maal de bonen zelf. Toch hoop ik dat je voor het huren van een fiets voor je gasten en het eventueel plakken van banden bij Rental Black bikes langs gaat. We hebben alle mogelijke types bikes in de verhuur. De e-bike en de omafietsen staan tegenwoordig ook hoog genoteerd. Fietsen is gezond en het zou veel ruimte opleveren als de toeristen allemaal eens op de fiets in plaats van in hun auto stapten. Er wordt nogal gemopperd dat Amsterdam zoveel toeristen ontvangt maar ons hoor je zeker niet klagen. "