• 'Withoos meets Withoos' In Westfries Museum

  • Zomercouture Paul Schulten kleurrijk en stijlvol

  • Raadhuis Zandvoort en Zandvoorts Museum toont Haute Couture

  • Bigli juwelen dieper kleurtimbre

  • Sheila De Vries presenteert zonnige zomercouture

  • Introdans danst 5***** programma

  • Havaianas de Brasil Logo op weg naar de zon

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Bakkers willen betere argumentatie bij oliebollentest AD

b_250_200_16777215_00_images_rozestokroos17.jpg  Bakkers hopen dat de jaarlijkse oliebollentest van het AD in de toekomst beter gefundeerd wordt en meer opbouwende kritiek bevat. In de uitzending van Jinek van donderdagavond kwam naar voren dat het AD de cijfers van de test, uitgevoerd door het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO), aanpast. AD-hoofdredacteur Nijenhuis was in de uitzending om uitleg te geven, maar het gesprek verliep niet zo prettig.

Volgens de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) doen zo’n honderdzestig bakkers jaarlijks mee aan de oliebollentest van het AD. Daarvan zijn er zestig ambachtelijke brood- of banketbakkers die ook door de organisatie vertegenwoordigd worden. “Als je meedoet aan een wedstrijd, dan moet je ook het risico accepteren dat je kunt verliezen”, zegt Sandra Wewer, woordvoerder van de NBOV. Maar het zou wel fijn zijn als de kritiek meer opbouwend en objectief is. Ondernemers moeten er iets van kunnen leren.”

De recensies van de jaarlijkse oliebollentest van het Algemeen Dagblad worden niet door het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) geschreven, maar door redacteuren van de krant zelf. Daarnaast past de krant de cijfers die kramen krijgen van het CSO, dat het onderzoek uitvoert, regelmatig aan. Waar de CSO nooit lager geeft dan een 3 en nooit hoger dan een 8,5, worden kramen in de krant gestraft of beloond met lagere of hogere cijfers.

Dat werd donderdag duidelijk tijdens de uitzending van Jinek. Het praatprogramma had twee eigenaren van oliebollenkramen aan tafel, samen met AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis. Die gaf aan zich van geen kwaad bewust te zijn. “Ik moet je bekennen dat dit nieuw voor mij is hoor”, aldus Nijenhuis. “Ik zit hier van: hoe zit dit precies?”

Houders van oliebollenkramen klagen al langer over de negatieve recensies in het AD. Teksten als “zou zo een schoenzool smaken?” komen bij de bakkers hard aan. En terecht. Het AD is een machtige krant maar zou zich over dit soort aanmatigende bla-bla uitlatingen diep moeten schamen. Meer verantwoordelijkheids gevoel en ook respect jegens de hard werkende mensen uit deze beroepsgroep van bakkers zou wel op zijn plaats zijn.

Zeker nu blijkt dat ze geschreven worden door redacteuren die de oliebollen alleen afhalen voor het testpanel, en die niet zelf proeven. “Zoiets zeg je toch niet? Bijna niemand in die test merkt er iets van, behalve als je laatste staat”, verzuchtten kraamhouders Jordy Bakker en zijn zus Bianca tijdens de uitzending. “Weet je hoeveel media-aandacht je dan krijgt, hoe belachelijk je wordt gemaakt door familie, vrienden en klanten?”

Nijenhuis kreeg op Twitter veel kritiek te verduren op zijn optreden bij Jinek, ook vanuit de eigen gelederen. Zeker nadat hij een sneer uitdeelde naar de oliebollenbakkers en zei: “Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet dat je laatste bent geëindigd.”

Op Twitter gaf hij vrijdagochtend toe dat zijn optreden bij Jinek “een afgang” was. “Ik was niet goed geïnformeerd over onze testen en maakte uit irritatie een foute opmerking. Mijn excuses. Ik ga het rechtzetten.” In de test van dit jaar, waarvan de uitslag op 29 december wordt gepubliceerd, zullen volgens Nijenhuis geen cijfers onder de 3 meer worden gegeven. Hij beloofde tijdens Jinek ook dat er “niemand meer wordt afgezeken”.

Op de radio maakte Nijenhuis vanmorgen excuses en kondigde aan een bloemetje te sturen naar de mensen die hij beledigde. Het is niet de eerste keer dit jaar dat er ophef is over een van de tests van het AD. Eerder kwam ook de haringtest onder vuur te liggen, nadat een van de juryleden een vermeend belang had in de uitslag van de test. Nijenhuis ontkende dat, maar gaf wel aan de test aan te gaan passen. “We hebben de schijn tegen, en daar wil ik vanaf”, zei Nijenhuis begin deze maand. “Hoewel ik achter de integriteit van onze test sta, wil ik kijken wat we met deze kritiek kunnen doen.”

Daar vertrouwen wij op want wij - en velen met ons- hebben met plaatsvervangende schaamte de gesprekken gevolgd. Aan de andere kant: soms is het lastig toe te geven maar moet er iets veranderen. Ook de werkwijze aan prijsvragen en wedstrijden vraagt wel eens om een correctie. Als je dat dan kunt veranderen en bijstellen is dat wél heel prettig. Tenslotte kan iedereen ook wel eens overvraagd worden aan een talkshowtafel en later inzien dat je in de fout bent gegaan.

...EEN BLOEMETJE EN WELGEMEENDE SPIJT BRENGEN  HET WEER IN ORDE...