• Sheila & Gideon Collections brengt Jazzy Collectie

  • Flor Amazona brengt statement sieraden

  • Kunstenares Ans Markus exposeert in Museum Jan van der Togt

  • Museum Singer Laren opent magisch boutique hotel

  • Van Abbemuseum toont achterkant van de ontwerppraktijk

  • Introdans: sfeervol en vol wervelende energie

  • Fabienne Delvigne wijdt twee creaties aan de BMW i8 Roadster

  • 'Withoos meets Withoos' In Westfries Museum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nachtelijk woestijnavontuur Tim en Tom Coronel

b_250_200_16777215_00_images_coronel18.jpg  SAN JUAN DE MERCONA – De Dakar Rally 2018 verloopt voor Tim en Tom Coronel nog niet geheel vlekkeloos. De eerste dag kregen de broers te maken met remproblemen en een oververhitte motor. Die koelproblemen waren op de tweede dag nog niet geheel verholpen. Bovendien stond het duo enkele malen vast in het mulle zand van de eindeloze zandduinen van Peru. Op dag 3 ging het weer mis en moesten de broers de nacht doorbrengen in de woestijn. Nachtelijke avonturen hebben ze de voorbije Dakar-edities al wel regelmatig meegemaakt dus: geen probleem. Hoewel... Tim en Tom hadden toch liever het bivak gehaald.

Na dat nachtje bivakkeren in het uitgestrekte en doodstille niets gingen de broers bij de eerste vroege zonnestralen weer op pad. De veertig kilometer richting de finish werden probleemloos afgelegd, waarna een toer van zo’n tweehonderd kilometer naar het bivak volgde.

“Dat was een lekker nachtje...”, blikt Tim terug. “We hebben de nacht samen met de Fireman-truck van Richard de Groot doorgebracht in de duinen. Het laatste stuk van de etappe was gewoon niet te doen in het donker. Het bleek dus verstandiger om in de woestijn te slapen. Om 05.30u kwam de zon op en zijn we direct weer gaan rijden."

Zonder verdere problemen werd de finish gehaald, na nog even snel wat checks aan de auto te hebben uitgevoerd. Aan het begin van de etappe bleek dat er weer een probleem met de oververhitting van de motor waren maar vermoedelijk werd de oplossing gevonden. Er kon tenminste gas worden gegeven.

De vierde proef begint op het strand met een soort massastart, met vier auto’s die tegelijkertijd wegspuiten richting de finish. Na deze sprint staat een van de langste zandsecties uit de geschiedenis van de Dakar te wachten: 100 kilometer met duinen van allerlei vormen en maten. Met name het laatste gedeelte van de dag is gecompliceerd. Vermoedelijk lukt het de broers toch daar ditmaal wel goed doorheen te komen...