Persbureau ANP gaat naar Talpa
Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) wordt overgenomen door Talpa. Sinds 2010 was het ANP van de Vereniging Veronica. Nu zijn alle aandelen in het ANP overgenomen door Talpa. Eerder was al bekend dat Talpa Netwerk een moderne cross-mediaonderneming in Nederland beoogt te zijn.
‘Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe,’ verklaart CEO John de Mol. ‘Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.’
Dat is verheugend nieuws voor de medewerkers en klanten van het ANP dat met vele veranderende tijden en bedrijfsomstandigheden te maken heeft gehad. Het ANP heeft diverse eigenaren gehad in zijn 84-jarig (!) bestaan. Eerst was het bedrijf in handen van de uitgevers, vervolgens eigendom van private partijen en de afgelopen acht jaar was Veronica de eigenaar.
Het redactiestatuut staat niet ter discussie. De nieuwsvoorziening blijft ‘snel, feitelijk en onafhankelijk’. In de afgelopen jaren is wel meer geïnvesteerd in foto, video en in de ontwikkeling van de agenda. Er zijn nieuwslijnen toegevoegd zoals BuzzE (entertainment), BuzzT (technologie) en Royalty.
De ondernemingsraad en redactieraad van het ANP staan naar eigen zeggen volledig achter de overname.
...HET PERSBUREAU ANP NU ONDERDEEL VAN TALPA : FAKENIEUWS MAG GEEN KANS MEER KRIJGEN...