Mensenmassa's en verkeersstroom in goede banen leiden
Er komen steeds meer mensen in onze grote steden wonen en er verzamelen zich steeds meer mensen bij grote evenementen. Het heeft veel praktische consequenties om de massa altijd weer in goede banen te kunnen leiden. Het bedrijf UCrowds heeft simulatie-software ontwikkeld om grote mensenstromen in goede banen te leiden. Wie kunnen dat goed benutten?
Organisaties die grote mensenmassa's of stromen moeten kunnen beveiligen bijvoorbeeld. En grote evenementen, drukke steden en situaties met terrorismedreiging. Onderzoeker Roland Geraerts ontwikkelde simulatiesoftware om grote groepen mensen en dus ook daarmee in verband staande verkeersstromen in goede banen te leiden. Hij is de oprichter van UCrowds en werkt nog fulltime voor de Universiteit Utrecht en runt een startup met 4 medewerkers. De nieuw ontwikkelde digitale techniek werd al getest bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en bij de start van de Tour de France in Utrecht. Ook de Amerikaanse veiligheidsdienst Homeland Security toonde interesse.
Game-ontwikkelaars zullen naar verwachting eveneens zeer geïnteresseerd zijn, omdat deze software uitzonderlijk snel en flexibel is en ‘levensecht’ simuleert. De Universiteit Utrecht en UCrowds hebben een samenwerkingsoverkomst getekend, waarmee dit bedrijf goed van start kan gaan. Zowel de snelheid van de simulaties, als de nauwkeurigheid en de mogelijkheid om dynamische aanpassingen te doen, zijn uniek voor dit soort software.
Met de software van uCrowds kunnen op een pc de bewegingen van 65.000 voetgangers of game-karakters realtime worden gesimuleerd. Bovendien reageren ze realtime op een verandering in de omgeving, zoals een blokkade van een looproute.
Die snelle simulaties maken het mogelijk veel verschillende scenario’s te onderzoeken, bijvoorbeeld het effect van het (ver)plaatsen van dranghekken, toiletten of tribunes voor een evenement. Wat wel uitzonderlijk nuttig zal blijken te zijn.
Volgens de visie van Geraerts en De Wilde op de toekomst wordt het met de software van uCrowds zelfs mogelijk een digitale kopie van een hele stad te simuleren. Met voetgangers en verkeer. Zo kunnen de effecten van aanpassingen in hun samenhang inzichtelijk gemaakt worden. De gemeente Utrecht is in samenwerking met uCrowds en advies- en ingenieursbureau Movares een project met dit doel gestart.
Geraerts wil de simulaties uiteindelijk nog inzichtelijker maken door een holografische projectie van de stad op een tafel. “Dan kun je dus met verschillende betrokkenen om de tafel staan, er interactie mee hebben en echt in 3D zien wat er gebeurt."
De software is voor game-ontwikkelaars zo interessant, omdat deze technische kennis zelfs bij de meest vooruitstrevende game-ontwikkelaars nog niet bekend is.
Door het effectieve onderzoek is het zelfs mogelijk ook grote omgevingen in 3D snel te simuleren. De simulaties zijn ook realistischer, doordat loopvlakken in plaats van looplijnen worden gebruikt. Bij looplijnen is het lastig om botsingen te voorkomen en kan sociaal gedrag, zoals in een groepje bij elkaar blijven lopen, niet goed gesimuleerd worden. Bij vlakken kan dat wel.
Eerder werd door een team studenten van de Universiteit Utrecht met de software van uCrowds al een plug-in ontwikkeld om mensenmassa’s te simuleren in het populaire game development platform Unity3D. Dat klinkt heel vrolijk en zal vermoedelijk weer veel geld in kas brengen bij de game-industrie.