• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Eye Filmmuseums nieuwe medewerker is een robot

  Eye Filmmuseum en Stichting Modern Times presenteren: Jan Bot. Deze bot brengt filmerfgoed naar het tijdperk van het algoritme. Een computerprogramma dat dag en nacht experimentele films in elkaar sleutelt waarin vroeg twintigste-eeuws beeldmateriaal wordt gekoppeld aan actuele thema’s op sociale media. Dat is Jan Bot, de eerste robotmedewerker van Eye Filmmuseum. De website daaromtrent is jan.bot en gaat live op 26 mei.

Hoe breng je een collectie oude films weer tot leven? Filmarchieven besteden veel tijd aan het restaureren van oude films, maar hoe zorg je dat al dat unieke materiaal ook een publiek bereikt? Eye Filmmuseum werkt samen met filmmakers Bram Loogman en Pablo Núñez Palma aan een mogelijke oplossing. Het resultaat: Jan Bot.

Jan Bot is een computerprogramma dat ontworpen is om korte experimentele films te genereren op basis van twee componenten: het oude beeldmateriaal in de collectie van Eye en actuele thema’s op sociale media. Gemiddeld streamt Jan Bot tien films van dertig seconden per dag op de eigen website, waar nu al meer dan 7.000 items op staan. Jan Bot selecteert elke dag een filmpje die hij op zijn Facebook en Instagramprofiel post.

Om deze enorme hoeveelheid werk af te kunnen leveren maakt Jan Bot gebruik van diensten op het gebied van artificiële intelligentie die door zijn makers op het web zijn gevonden. “Veel grote bedrijven, zoals Google en IBM, bieden instrumenten waarmee je beelden kunt herkennen en taal kunt analyseren, sommige zelfs gratis. Dus pakten we er een paar en plakten ze aan elkaar om er films mee te maken”, zegt Loogman, een van de creatieve breinen achter Jan Bot.

De resultaten zijn zonder meer uniek te noemen. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat tekst en beeld willekeurig lijken te worden gecombineerd in de films van Jan Bot, maar bij nader inzien kun je er veel meer in ontdekken.

Núñez Palma zegt hierover: “Er is altijd een verschil tussen hoe machines en mensen denken. De films van Jan Bot verkennen dat verschil op een visuele manier.”

Elif Rongen, filmconservator Eye verklaart: "Ik vind Jan Bot als filmmaker zowel naïef als complex: naïef in de zin dat sommige verwijzingen misschien wel al te letterlijk worden opgevat, zoals het opduikelen van beelden van de Rocky Mountains als naar ‘rockmuziek’ wordt gevraagd. Maar ook complex omdat Jan Bot in staat is beelden op verschillende niveaus, zowel inhoudelijk als stilistisch, op elkaar te betrekken. Zo worden clichés vermeden waar een mens ‘automatisch’ naar toe geleid zou worden."
Op de website van Jan Bot, is live te volgen welk materiaal Jan Bot verwerkt of voorbereidt voor de volgende film. De site bevat ook de volledige collectie korte films plus een apart onderdeel met de aantekeningen die de scheppers van Jan Bot bij hun onderzoek hebben gemaakt. Jan Bot brengt het filmerfgoed naar het tijdperk van het algoritme.

Jan Bot in is een samenwerking tussen Eye Filmmuseum en Stichting Modern Times, en is mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). Het is even wennen voordat je er een touw aan kunt vastknopen maar het kunstproject behelst een website, die gelanceerd wordt op Eye Collectiedag, en een installatie die later dit jaar te zien zal zijn.

“Ik ga mijn algoritmes uitdagen om de beste found-footage films ooit te maken,” verklaart Jan Bot. Dat weten we dan ook weer.