• Royal Polo at the Palace deze zomer

  • Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

BAANbrekend college over fenomeen NS huisstijl

b_250_200_16777215_00_images_nssmaragd.jpg  UTRECHT - Op 27 mei opende het Spoorwegmuseum de indrukwekkende tentoonstelling ‘Baanbrekend design’ over de succesvolle introductie van de nieuwe huisstijl van NS in 1968. Rond die tentoonstelling organiseert het Spoorwegmuseum op 16 oktober een inhoudelijk en interactief college over het fenomeen huisstijl en specifiek over de achtergronden van de totstandkoming van het NS design.

Conservator van het Spoorwegmuseum Evelien Pieterse, ontwerper Ger Dumbar en Hoofd Marketing & Communicatie van NS, Rutger Hamelynck, gaan tijdens het college uitgebreid in op het verleden, heden en toekomst van de NS huisstijl.

Het was destijds een doorbraak, de introductie in 1968 van het nieuwe NS logo en de gele kleur van de treinen. Het fenomeen ‘huisstijl’ was nog nieuw, NS was het eerste bedrijf dat eigentijdse vormgeving voor de publieke sector toepaste. Het bleek een gouden greep.

De jonge ontwerper Gert Dumbar werd speciaal door ontwerpbureau Tell Design voor deze opdracht aangetrokken. De briefing voor de ontwerper was: "Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn". Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor. De frisse ideeën van de jonge ontwerpers sloten naadloos aan bij de behoefte van NS om zich voortaan als modern en dynamisch bedrijf te presenteren. Dumbar zal tijdens het college uit eerste hand vertellen over de totstandkoming van de huisstijl.

Conservator Evelien Pieterse vertelt over de periode vóór de introductie van de huisstijl in 1968. Hoofd Marketing & Communicatie van NS, Rutger Hamelynck, gaat in op het huidige beleid van NS Zij zullen op het podium in discussie gaan en vragen uit het publiek beantwoorden.

Het programma dinsdag 16 oktober: 13.30 – 14.00 Inloop & Ontvangst / 14.00 – 14.45 Evelien Pieterse & Gert Dumbar 14.45 – 15.00 Pauze / 15.00 – 16.00 Rutger Hamelynck & discussie / 16.00 – 17.00 Bezoek tentoonstelling en borrel.

Voor deelname aan het ‘Baanbrekend College’ is een entreebewijs voor het Spoorwegmuseum noodzakelijk . Deelname is inclusief twee consumpties en toegang tot de tentoonstelling ‘Baanbrekend Design’. Reserveren is noodzakelijk en kan via spoorwegmuseum.nl/baanbrekendcollege. Maximaal aantal deelnemers is 200.

Locatie: Spoorwegmuseum: Maliebaanstation, 3581 XW Utrecht. T: 030-2306206 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

FOTO: OOK 'SPOREN VAN SMARAGD'... WAS ZO'N SFEERVOLLE EXPOSITIE MET BEELD OVER DE EERSTE TREIN IN INDONESIË DIE REED OP JAVA 151 JAAR GELEDEN...