• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

GeenStijl op eigen benen

b_250_200_16777215_00_images_Luisteren17.jpg  De redactie van weblog GeenStijl heeft met TMG/Mediahuis een principeovereenkomst bereikt voor de eigen uitkoop. Vanaf 1 november gaat de voltallige redactie onder leiding van de huidige hoofdredactie als zelfstandig bedrijf verder. Hoofdredacteur Marck Burema (artiestennaam Pritt Stift) en adjunct Bart Nijman (alias Van Rossem) worden aandeelhouders in de nieuwe onderneming, waar de vier overige redacteuren en een moderator allemaal naar zullen overstappen.GeenStijl kwam in de etalage wegens, zoals het weblog het zelf in een verklaring omschrijft, ‘onherstelbare ontwrichting in de relatiesfeer. Er ontstond veel boosheid bij door hun beledigde dames die besloten de heren eens op hun nummer te zetten.

De vaste fanbase bestaat uit zo’n 1,5 miljoen mensen - vooral mannen, zei Nijman afgelopen juli in Villamedia. Sinds vorig jaar mei gaat het weblog gebukt onder een adverteerdersboycot. Zo’n honderd ‘mediavrouwen’, onder wie Rosanne Hertzberger, Eva Jinek en Sheila Sitalsing, riepen de adverteerders daartoe op na een topic op GeenStijl over columniste Loes Reijmer. Nijman had zijn ‘reaguurders’ gevraagd: ‘Zou u haar doen?’ Prompt verschenen er allerhande verkrachtingsfantasieën in de comments.

De nieuwe TMG-eigenaar Mediahuis kocht in 2017 een papieren krant (De Telegraaf, red.) met een drukkerij en had geen interesse in het obstinate online-gedeelte GeenStijl dat ze bij die aankoop cadeau kregen. GeenStijl was niet hun stijl. De Vlaamse Mediahuis-ceo Gert Ysebaert zei in een interview iets over afwijkende ethiek, en daarmee werd de intentie tot verkoop kenbaar gemaakt.’ Uithuwelijken aan een andere koper of uitgever was voor de hoofdredactie ‘geen optie,’ stellen Burema en Nijman in de verklaring. ‘Daarom heeft GeenStijl in overleg met de raad van bestuur van TMG aangegeven onafhankelijk verder te willen.’ Niet bekend is of er partijen waren die interesse hadden, en zo ja, welke.

Het door GeenStijl gestarte videoplatform Dumpert mag Mediahuis niet verlaten. Maar zonder Dumpert maakt GeenStijl naar verluidt verlies. Nijman: ‘We zullen zonder Dumpert ons eigen verdienmodel een nieuwe impuls moeten geven. Om de afhankelijkheid van adverteerders te verkleinen gaan we onze lezers ervan overtuigen dat ze premium-lid moeten worden. Want je kunt GeenStijl wel gratis lezen, maar we kunnen het niet gratis maken.’

In Villamedia noemde Nijman de boycotoproep ‘de ranzigste actie van de Nederlandse journalistiek ooit’. Hij verweet de vrouwen kleinzerigheid. ‘Het zijn mensen op internet. Je kunt ook denken: gut wat een sneue man, die is al drie maanden niet meer over zijn vrouw heen geweest. Dat is óók een houding. Als je daar niet tegen kunt, moet je lekker niet online gaan.’
GeenStijl, opgericht in 2003 en sinds 2008 volledig eigendom van TMG, heeft geld nodig om te kunnen doorstarten. Op de vraag hoeveel hij en Burema meekrijgen van TMG/Mediahuis, verwijst Nijman naar een verklaring van TMG. Daarin staat: ‘We vinden het belangrijk om GeenStijl een goede basis mee te geven voor een kansrijke zelfstandige toekomst, dus er zijn een aantal (praktische) zaken waarbij we ondersteuning bieden vanuit TMG. Over het bedrag dat hiermee gemoeid is, doen we geen uitspraken.’

GeenStijl verhuisde in juni 2016 van Pand Noord in Amsterdam-Noord naar de omgeving van station Amsterdam Amstel (om veiligheidsredenen houdt het weblog de precieze locatie graag geheim). ‘We moeten – en willen – verhuizen,’ zegt Nijman. ‘We blijven hier nog een paar maanden.’

Gevraagd wat er met de GeenStijl-spin-offs Das Kapital en Autobahn gaat gebeuren, zegt Nijman: ‘Dat weet ik niet. Deze deal heeft alleen betrekking op GS.’
Onze redactie stelt vast dat tv -programma's waarin mensen elkaar beledigen al gebeurt dat soms op een open of grappige en soms ook op heel schijnheilige manier door veel mensen bekeken worden. Het is niet bepaald leuk om zelf het mikpunt daarvan te zijn en best begrijpelijk dat je tegenmaatregelen neemt. Je hoeft je niet te laten welgevallen. Maar soms is zo'n belediging volmaakt belachelijk. Je hoeft niet iedere bal op te vangen.

En soms kunnen ongewone opmerkingen ook iets laten zien wat anders gemist werd of een ander soort waarheid tonen. Het is te begrijpen dat mensen die zomaar om niets belachelijk worden gemaakt daar op reageren en dan ontvangt de grappenmaker een tik terug. Aan de andere kant heeft de nodeloos kwetsende site voor hoofdzakelijk mopperende mannen vaak gewichtigheids balonnetjes doorgeprikt en mensen lekker laten lachen.

Er is in onze tijd veel oneerlijke voorlichting en GeenStijl zoekt de grens van het toelaatbare op. En wij waarderen het dat er in deze tijd vol manipulatie van meningen op sociaal en politiek terrein een tegengeluid wordt gehoord waarbij je vaak ook door de overdrijving in de lach schiet. Het gezanik over seks met vrouwen die bezoekers zogenaamd wel of JUIST niet willen doen... nemen we maar voor lief.