Eerste circulaire Fryske trui on tour
Door Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 is de eerste circulaire Fryske trui ontwikkeld. Deze wordt gemaakt van oude ingezamelde wollen truien in combinatie met lokaal geteeld vlas. De stijlvolle herentrui en het damesvest laten de waarde zien van textielafval en welke mogelijkheden er zijn om daarvan iets nieuws te maken.
De Fryske trui was de afgelopen week te zien op de catwalk van Loop.a life tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week en kreeg een eervolle vermelding voor de Green Fashion Talent Award.
Duurzaam textiel- en modemerk Loop.a life en Social Design Lab It Erfskip willen met deze bijzondere Fryske collectie de maakindustrie op het gebied van textiel in Friesland stimuleren en de lokale vlasproductie nieuw leven inblazen. Het hergebruiken van materialen en grondstoffen en het sorteren van de oude truien op kleur is een zeer duurzame methode omdat een deel van het productieproces kan worden overgeslagen en omdat de grondstoffen niet opnieuw geverfd hoeven te worden. Hierdoor wordt er nauwelijks water gebruikt en zijn er geen chemicaliën nodig voor de productie van de Fryske trui. Per trui scheelt dit bijna 500 liter water en 5 kg CO2.
Vlas is een prachtig bloeiend gewas dat eeuwenlang het Fryske landschap verfraaide en als wisselteelt de biodiversiteit in ons land stimuleert. De wol die wordt gebruikt komt van reststromen van weggegooide, niet-herdraagbare kleding en oude wollen truien die ongebruikt in de kast liggen. Kledingafval, waaronder wol, wordt door Loop.a life verzameld en met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt gesorteerd op meer dan 25 kleuren.
Vervolgens worden hiervan nieuwe vezels gemaakt. Deze worden gemengd met lokaal vlas en daarvan worden nieuwe garens gesponnen waarmee de nieuwe Fryske truien en vesten worden gebreid. It Erfskip werkt aan het opnieuw opzetten van de lokale productie van vlas in Fryslân.
Dit gebeurt in samenwerking met het vlasmuseum in Ee en later ook met studenten. De eerste boeren hebben zich al gemeld om het vlas weer op het land te krijgen.
De eerste circulaire Fryske trui is door Loop.a life en It Erfskip ontworpen in samenwerking met de Friese ontwerpster Berber Soepboer. Het oude Fryske landschap en de traditionele Fryske klederdracht vormden het uitgangspunt.
Het patroon en het lijnenspel van de collectie is afgeleid van de kruislingse lijnen van de vlasschoven op het land en de manier waarop omslagdoeken vroeger gedragen werden. Het zijn mooie eigentijdse en duurzame collectors' items die zowel sportief, - tijdens het zeilen of op het strand - als business casual gedragen kunnen worden.
Ellen Mensink is in 2016 gestart met Brightloops B.V. (social enterprise) en het circulaire lifestyle merk Loop.a life. Brightloops is koploper in Nederland op het gebied van circulair textiel en ontwikkelt van lokale reststromen nieuwe vezels, garens en knitwear collecties. Middels hun eigen ontworpen circulaire community brand - Loop.a life - brengen zij slow fashion producten op de markt.
Tevens ondersteunen zij textiel bedrijven om van hun reststromen, in combinatie met de lokale afvalberg, nieuwe maatwerk garens en knitwear binnen hun eigen collectie te realiseren. Loop.a life sorteert op meer dan 25 kleuren en daarmee worden zowel materialen als de kleuren hergebruikt. Door deze sortering is het mogelijk dat er geen chemicaliën en water gebruikt worden in het productieproces. Dat maakt de aanpak en de huidige Loop.a life collectie 100% recycled, zero waste en kleurrijk. Brightloops B.V. ondersteunt fashion- en textielbedrijven om duurzaam en circulair te worden en zet zich in om de lokale maakindustrie 4.0 voor circulair textiel te realiseren.
It Erfskip is een Social Design Lab, opgericht in 2015, waarin producten in co-creatie worden ontwikkeld als souvenir en design van Fryslân. It Erfskip verbindt ontwerpers, ambachtslieden en alle enthousiaste makers om samen een tastbare herinnering te maken van Fryslân. Zo'n souvenir is 'makke yn Fryslân' van lokale materialen, door ontwerpers en kunstenaars van ver en dichtbij in samenwerking met bewoners uit Fryslân. De souvenirs zijn puur en vertellen een verhaal uit de provincie.
De uitgangspunten zijn de verhalen van Fryslân, Friese ambachten en duurzame innovatie, het landschap of hebben een koppeling met één van de programma's van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslan 2018. It Erfskip heeft de ambitie om een structureel label voor kwalitatief hoogwaardige duurzame souvenirs en design in Fryslân te worden.
De ontwikkeling van de Fryske trui is met medewerking van een aantal partners tot stand gekomen en zal ook op de markt gebracht worden. Partners zijn onder meer Omrin, Rabobank Fryslan, Leger des Heils ReShare, Gemeente Leeuwarden, Thialf en Leeuwarder Courant.
EERSTE FRYSKE CIRCULAIRE TRUI VORMT TASTBARE HERINNERING...