• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Metoo-beschuldigde legt Daily Telegraph zwijgen op

huilvrouwev250.jpg  Het Britse dagblad de Daily Telegraph is het via een zogeheten injunction verboden om details te berichten van een omvangrijk schandaal van seksueel wangedrag, waarbij een prominente Britse zakenman betrokken zou zijn. De injunction maakt het onthullen van de naam van de man of de bedrijfsnaam een misdrijf. De Telegraph stond op het punt om de resultaten van acht maanden onderzoek naar het wangedrag van de zakenman te publiceren. Hij zou naast seksuele intimidatie ook werknemers hebben hebben gepest.

De krant voorspelde dat door hun berichtgeving in Groot-Brittannië de zogenoemde ‘metoo’-discussie weer zou oplaaien. De injunctie verbiedt de krant meer details te onthullen. De zakenman zou slachtoffers forse geldbedragen hebben geboden om te zwijgen, afgedwongen met een aan de uitbetaling gekoppeld non-disclosure agreement (NDA). Volgens rechtbankdocumenten, die de zakenman enkel als ‘ABC’ identificeren, zou het om in totaal vijf van zulke zwijgen-voor-geld-constructies gaan.

Het gebruik van injunctions is in Groot-Brittannië controversieel maar niet ongebruikelijk. Er gaan wel stemmen op om die wetgeving te veranderen, maar veel voortgang is daarin niet geboekt. Er bestaat ook nog zoiets als een ‘super-injunction’, waarbij het media zelfs verboden is om te berichten dát er een injuction is toegekend.

Onder meer BBC-journalist Andrew Marr probeerde daar ooit een affaire mee te verhullen, maar liet die super-injuction opheffen, volgens eigen zeggen uit schaamte voor de anti-journalistieke natuur ervan. Ook grote bedrijven proberen er soms onwelgevallig nieuws mee te onderdrukken.

De Telegraph zegt dat het geen afspraken met de zakenman heeft gemaakt over de berichtgeving en vindt dat er een publiek belang bestaat om de naam van de zakenman te onthullen. “Al was het maar om mensen te waarschuwen die voor hem willen gaan werken”, aldus de krant. Britse politici en advocaten vinden de injuction een duidelijk voorbeeld van onderdrukking van de vrije pers.

Het is volgens hen daarnaast een herinnering dat wie het kan betalen, de pers het zwijgen op kan leggen. De krant gaat verder procederen in een poging de zwijgplicht ongedaan te maken.