• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Cargobikes beter voor het milieu in de stad

b_250_200_16777215_00_images_bakfietsnl18.jpg  ANTWERPEN - ‘Koerierbedrijven kunnen bestelwagens aan de kant laten’ concludeert onderzoeker Florian Arnold van UAntwerpen. Hij ontwikkelde een algoritme dat efficiënte belevering per fiets mogelijk maakt.

In stadscentra kunnen pakjes best met cargobikes geleverd worden: dat is veel beter voor het milieu en niet duurder dan levering door bestelwagens.

Hij stelt vast dat de bedrijfskosten gelijk blijven als er voor cargobikes in plaats van voor bestelwagens gekozen wordt, maar dat de koolstofuitstoot met 40 procent kan worden verminderd in stadscentra. De kunst is dan wel om uit de bestellingen een leverroute zo efficiënt mogelijk te bundelen.

Door de vele klanten zijn er al gauw enkele miljarden mogelijke combinaties voor een efficiciënte leverroute. Het algoritme van Florian Arnold bepaalt in enkele seconden een goede leveringsvolgorde voor de pakketjes. Dat is heel gemakkelijk voor de gebruiker.

Op de Universiteit Antwerpen wordt het algoritme gebruikt om leveringsroutes in een stad met elkaar te vergelijken en te testen. Op die manier kunnen de voor- en nadelen van het leveren met bestelwagens prima vergeleken worden met die van duurzamere alternatieven zoals cargobikes.

Diverse grote vakbladen op het gebied van transport toonden al interesse in het algoritme van de onderzoeker