• Feestelijke Hilton Haringparty in zonnig Amsterdam

  • De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Sign of the Times: She's Mad as Hell

b_250_200_16777215_00_images_signofthe18.jpg  “Een boze vrouw is als een troebele bron” – William Shakespeare... Op 17 december dendert de vrouwelijke woede door de Grote Zaal van Internationaal Theater Amsterdam tijdens de voorstelling She's Mad as Hell. Dit gebeurt als onderdeel van de serie Sign of the Times van De Balie en ITA. Marieke Heebink en Aus Greidanus jr (acteurs ITA), Hedy d’Ancona en Sylvana Simons maken duidelijk dat we ons nog steeds geen raad weten met een razende vrouw.

In 2018 lijkt de woedende vrouw haar plaats op te eisen in het publieke debat. Van de uitbarsting van Serena Williams tot de wereldwijde aanklacht tegen seksueel overschrijdend gedrag onder de hashtag #metoo. De vrouw spreekt zich uit, en beslist niet alleen zoetgevooisd. Maar hoe meer vrouwen hun razernij tonen, hoe heftiger de reacties. Waarom roept de woedende vrouw meer verontwaardiging op dan de woedende man?

Aan de vooravond van 100 jaar vrouwenkiesrecht duikt Sign of the Times in het eeuwenoude taboe op vrouwelijke woede. Van Euripides’ Medea via Shakespeare’s De getemde feeks tot Nora van Ibsen. Het wemelt in de theater- en literatuurgeschiedenis van de boze vrouwen die worden weggezet als gek, hysterisch of labiel. Waar komt dit beeld vandaan?

Hoe worden woedende vrouwen vandaag de dag gezien? De huidige tijdgeest komt voor het voetlicht via theater en gesprek. Oud-politica Hedy d’Ancona en kersverse politica Sylvana Simons praten er deze avond over. Op welke momenten worden zij weggezet als hysterische vrouwen? Wanneer zetten ze hun woede in om iets te bewerkstelligen? Laten vrouwen zich nog temmen of omarmen vrouwen wereldwijd het recht om kwaad te zijn? Wat betekent dat voor onze wereld?

Dit programma is onderdeel van Sign of the Times. Internationaal Theater Amsterdam en De Balie onderzoeken met Sign of the Times dé maatschappelijke thema’s van vandaag. In eerdere afleveringen reflecteerden Femke Halsema en Thierry Baudet op politieke identiteit, ging het over de woede van Catalanen met uit Spanje gevluchte Carles Puigdemont. Ook wierp Franse schrijver Kamel Daoud zijn licht op koloniale identiteit.

Met Sign of the Times willen De Balie en Internationaal Theater Amsterdam het gesprek openen, groepen mensen bij elkaar brengen en ruimte creëren voor meerdere perspectieven. Ook, of júist, als de meningen verschillen.

PROGRAMMAMAKERS:MERLIJN GEURTS & YOERI ALBRECHT (DE BALIE) , JOHAN REYNIERS & WIEPKE WESTBROEK (INTERNATIONAAL THEATER AMSTERDAM) .

MODERATOR: SARAH SLUIMER