• De maatpakken van OGER voor Feyenoord

  • Kim Feenstra strijdt voor Stichting Dierenhulp

  • Belgisch juwelenmerk introduceert green lemon

  • Art en glamour bij Paul Schulten Couture

  • Sheila’s 45 jarige jubileum show “Gold”

  • Tournée Introdans in Canada en VS

  • 5-Sterren boetiekhotel ‘POST Rotterdam' in historisch postkantoor

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20 Jaar Couturekrant

  • COUTUREKRANT 20 JAAR

    Dit jaar bestaat onze Couturekrant 20 jaar. Dat is een geldige reden om onze regelmatig terugkerende bezoekers te bedanken. En Read More
  • Sheila de Vries

    Sheila De Vries: alle creaties hebben hun eigen verhaal... De couture van Sheila de Vries is het resultaat van reizen Read More
  • Ronald Kolk

    Ronald Kolk begon zijn loopbaan begon bij Amsterdamse couturiers maar hij is een natuurtalent. Van jongs aan af knipte hij Read More
  • Paul Schulten

    Paul Schulten brengt spraakmakende show. Paul Schulten is een couturier met star-class. Hij is hot bij zijn eigen klantenkring. Zijn Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Onderzoek: 65-plussers schuldig aan verspreiden nepnieuws

b_250_200_16777215_00_images_bloemenkoffie.jpg  Ouderen die normaal weinig nieuws delen, zouden op de momenten dat ze het wel doen de voornaamste verspreiders zijn van nepnieuws. Amerikaanse onderzoekers 'keken naar' het gedrag van ruim duizend Facebook-gebruikers rond de Amerikaanse verkiezingen van 2016. De resultaten van dat onderzoek verschenen gisteren, meldt NRC.

'Verzachtend' detail: uiteindelijk is maar een kleine groep verantwoordelijk voor het verspreiden van nepnieuws. Ruim 90 procent van de gebruikers in het onderzoek deelde helemaal geen nepnieuws. Een kleine groep (6,5 procent) deelde maar een of twee verhalen.

65-plussers bleken het gevoeligst voor nepnieuws en verspreidden dat het snelst: maar liefst zeven keer zo vaak als dertigers. Maar hallo... De conclusies staan in contrast met onderzoek uit 2017, waaruit juist bleek dat ouderen mínder gevoelig zouden zijn voor nepnieuws. Hoewel.... Als je niet iets fantastisch te onderzoeken hebt waar blijf je dan zakelijk gezien?

Of de 65-plussers de gedeelde berichten ook geloven kon niet worden vastgesteld. Daar hadden de onderzoekers kennelijk geen tijd voor. Ook - aldus het onderzoek - is het mogelijk dat de oudere Facebook-gebruikers Te Weinig Verstand hebben van internet om nepberichten te herkennen en daardoor sneller op de autoriteit van anderen vertrouwen werd nog welwillend uit de vrije pols geconcludeerd.

Het is dus met dit onderzoek heus allemaal gelukt om ouderen de kwaaie pier toe te schuiven en aan de andere kant hoofdschuddend vast te stellen dat ze helaas ook maar weinig begrijpen. Applaus verdiend hoor.