Eindelijk iemand die er wel achter kwam...

 

altJe vraagt het je vaak af waarom reclame-aanbieders consumenten zo benaderen alsof ze met een stel totaal ongeïnteresseerde botteriken en iets wat grenst aan slaperige sufferds te maken hebben. Reclamemakers zien te vaak de moderne consument door de bril van hoe drie generaties geleden reclame werd gemaakt. Dus alsof de moderne consument een willoos en gedachteloos sujet is dat je op een vriendelijke manier van alles moet opdringen op het niveau van een onmondig kind.

In een tv-spot wordt bijvoorbeeld zes keer dezelfde merknaam genoemd en de tekst wordt zo ondeskundig voorgelezen dat iedereen meteen begrijpt dat het de sponsor was of zijn zoon die ook dolgraag in beeld wil komen. Dat mag natuurlijk als je als producent je product door amateurisme wilt laten herkennen.

Over het algemeen doen vrouwen het in tv-spots toch beter de goede acteurs niet te na gesproken. Je ziet dat vrouwen beter weten hoe ze overkomen en daarvoor hun best doen. Er zijn wel mannelijke acteurs die klasse hebben (zoals de Albert Heijn-man) die in elke omstandigheid zelfs in hele simpele of rare situaties intrigerend blijven. Maar vrouwen zijn toch in het algemeen bij het presenteren van reclame een klasse beter.

Nu werd onlangs bekend dat de reclame op grote zuilen in de stad veel geld kost maar slecht bij de consument blijft hangen. Ik betwijfel of zo´n onderzoek goed uitgevoerd is want je kunt met je klompen aanvoelen dat het herhaaldelijk zien bijvoorbeeld bij een tramhalte van een mooi groot affiche als aangenaam rustpunt voor je oog best goodwill kweekt voor een merk.

Natuurlijk zie je de kosten daarvan niet terug in de direct omzetstijging maar een merk moet men in de loop der jaren volgen en niet op korte termijn.

En vindt u die pop up reclame die uw leesplezier op internet verstoren echt leuk? Stel je daarbij nog eens voor dat je bij Google iets opzoekt in de commerciële sfeer en je wordt daarna achtervolgd met dat artikel van allerlei aanbieders ZONDER dat jij daarom vroeg. Dat is grensoverschrijdende service. Uitgaand van het feit dat consumenten zelf te bedonderd zijn om ergens naar te zoeken. Ja... O ja... Dat móet wel want die stomme consument heeft anders misschien vergeten een auto of huis te zoeken ...

Toch komen er steeds meer mensen bij die wel begrijpen dat consumenten zelf graag ook eens iets willen bedenken of uitzoeken. Er zijn echt nog opdrachtgevers, fabrikanten en producenten die WEL beseffen dat niet iedere vrouw maat 36 heeft en een mannequinfiguur en er zo jarenlang blijft uitzien. Anders is er geen hoop meer voor haar en moet zij direct ontslagen worden als mannequin, nieuwslezeres of presentatrice van wat dan ook.

Oudere mannen wordt over het algemeen nog wel de nodige kracht en ervaring toegedacht. Hun vollere gestalte of minder jeugdig voorkomen is geen beletsel om hun functie te behouden. Dat is maar goed ook want iemand die zich in de loop van het leven ontwikkelt heeft daardoor ook kennis van zaken die anderen nog heel goed kunnen gebruiken.

Toch zie je in reclame altijd ideale gestaltes en frisse jonge types figureren want de echte wereld ligt mijlenver van die reclamebeelden vandaan. Het is beledigend voor de consument dat de reclame ons zo laag blijft aanslaan dat wij alleen maar iets kopen als wij het in Jip en Janneke taal krijgen opgediend. Of 86 keer hetzelfde moeten lezen.

Soms hoor je een ander geluid van iemand die het WEL begrijpt. De machtige en kapitaalkrachtige schoenen verkopende Zappos.com werkt on line. De directie hier zegt eindelijk eens eerlijk wat de moderne consument al jaren denkt:`Wij tonen onze klanten liever geen op maat gesneden reclame. Dat is te eng, te afschrikkend en op de lange duur zelfs afstotend voor de klant.`

Hoewel Zappos heel nauwkeurig weet wie welke keuzes maakt en welke overwegingen klanten maken, maakt het bedrijf geen gebruik van die kennis. Althans, voor reclamedoeleinden. Tegen vaksite Internetretailer.com zegt de baas ook nog niet ‘te creepy’ willen overkomen.

Té persoonlijke aanbevelingen worden als te indringend ervaren. Hij toont liever iets algemenere reclame-uitingen waarin nog wat verrassende elementen kunnen zitten.

Zappos is sinds 2009 een volle dochter van Amazon en er werd daar bijna een miljard dollar verhandeld.