Het nieuwe 2015 een jaar vol supertechniek

In 2015 worden we opnieuw bijna overweldigd door de nieuwe technische uitdagingen waarop we nog steeds geen kant-en-klare antwoorden hebben gevonden. Zowel de regeringen van verschillende landen als de VN doen bijvoorbeeld research en benoemen onderzoekscommissies over de voordelen en het nut van het inzetten van robotten bij rampen en oorlogvoering.

Naast de robotten die nu al met hardware worden uitgerust waardoor ze via een programma zelfs al kunnen 'zien'en 'proeven' zijn er ook al zelfrijdende auto's die wettelijk overigens niet mogen worden gebruikt. Daar zijn onze verkeersregels nog niet klaar voor. En dan heb je nog alle voors en tegens rond de superhandige drones die net als de robotten ook door foute mensen met een verkeerde mentaliteit de maatschappij veel schade zouden kunnen berokkenen. Als je nagaat wat zo'n drone allemaal heel handig en snel kan transporteren! Daarom wordt er in diverse landen toch al intens geexperimenteerd met drones. Maar ook daar hebben we nog geen geschikte regels voor ontwikkkeld. Drones worden in Nederland nog beboet bij commercieel gebruik.

Maar het is toch enorm handig als je ergens vandaan weggaat en laat op de avond ontdekt dat je je sleutels daar ver weg hebt laten liggen. Even een telefoontje en je sleutels worden je over vele kilometers landschap heen binnen een kwartiertje thuis bezorgd. En wat te denken van de drones die als experiment worden ingezet tussen een grote onderneming en de apotheek ergens een flink stuk verder? In de pauze laten de medewerkers volop hoestdrankes en pillen uit de apotheek bezorgen.
In veel landen is men op de universiteiten al hard bezig de drone en de robot verder te ontwikkelen. Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn zelfs al een eind op weg bij de ontwikkeling van de autonome robot en ook de onderzoeksbudgetten van China, Canada en Duitsland zijn gestegen. De robots hebben aantrekkelijke kanten voor deze landen: ze verminderen bij oorlogen het aantal slachtoffers aan eigen zijde en zijn goedkoper dan mankracht. Een vrij cynische constatering maar over twintig tot dertig jaar kunnen volgens experts de eerste autonome robots worden ingezet. Maar voordat die zelfrijdende auto’s, drone-delivery en robotten in onze huidige maatschappij passen moeten we nog heel wat moeilijkheden overwinnen. Er moeten nieuwe wetten en regels komen.

In Londen wil Bizzby pakjes tot 500 gram bezorgen bij particulieren met drones. Bestellingen gaan via een app. De Londense overheid geeft echter geen toestemming voor vliegen over bevolkt gebied. Ook Domino’s Pizza en Amazon wilden hun pizza of boek per drone bezorgen maar kregen daarvoor geen toestemming. In Nederland zijn eveneens de eerste boetes uitgedeeld.

Toch werken er al overal tal van robotten. In Japan controleren drones reeds pijpleidingen en elektriciteitsnetwerken. Er zijn ook technologische robots in de autoindustrie werkzaam. En in de bouw. Of in de zorg. Maar als de robot gaat werken als schoonmaker, leraar of bakker zullen er veel menselijke taken verdwijnen. In Japan zijn er al robotten die les geven met een heel "menselijk"voorkomen maar daar is men al jaren eerder begonnen met het verder ontwikkelen van de robotkunde.