Vrouwen vaak woedend op hun kapper

altAMSTERDAM- Wij hebben het ook al zo vaak gehoord... Een kappersonderzoek van Styletoday.nl bewijst het: meer dan de helft van de 519 ondervraagde vrouwen is wel eens totaal verknipt.

En veel van de slachtoffers durven daar ook nog eens … niets van te zeggen.

Wij hebben het op de redactie ook meegemaakt. Er zijn kappers die hun vak zo waardeloos uitoefenen dat de vrouwen als ze daarna thuis komen direct hun haar zelf opnieuw gaan wassen om er niet zo akelig opgeprikt kappersachtig uit te zien.

Ooit bezocht een bekende van ons een kapperszaak een dag voordat zij naar het ziekenhuis ging voor een grote operatie. Het was iets voor vijf toen zij geknipt en gewassen was maar daarna wilde de kapster haar kapsel niet meer föhnen. "We gaan zo sluiten," zei ze kil. "Uw haar waait buiten vanzelf wel droog."

De betreffende mevrouw die toch al nerveus was barste in de kappersstoel in snikken uit.... Bij de gratie gods werd ze toen nog heel zwakjes geföhnd. Met halfnat haar verliet ze deze misselijke salon.

Natuurlijk is dat slechts één ervaring op vele zeer goeie ervaringen van vrouwen die heel tevreden zijn en blij over hun bezoek aan de kapper. Maar het onderzoek van Styletoday.nl trekt wel een soort van beerput open over een verzwegen andere kant van het kappersvak.

Meer dan de helft van de 519 ondervraagde vrouwen is wel eens verknipt. En veel van hen houden hun mond erover. Is dit voor u herkenbaar? “Mijn kapper vond hij goed kan luisteren, zei hij zelf, maar hij knipte mij niet zoals ik het gevraagd had.”

Of deze: “Ondanks een kortingsbon moest ik uiteindelijk toch de hoofdprijs betalen omdat ik ‘moeilijk’ haar had.” (Dan spring je toch uit je vel!)

Bijna 50% van de ondervraagde vrouwen heeft in de afgelopen vijf jaar meerdere keren teleurgesteld de kapsalon verlaten. Een veel te hoog percentage. Gelukkig is er ook goed nieuws: de meeste vrouwen geven hun huidige kapper een dikke voldoende.

Bijna de helft vindt haar kapper via een tip of is gewoon een willekeurige kapsalon binnengelopen. 8% vond haar kapper via internet en een handjevol ondervraagden is op iemand afgelopen met een geweldig kapsel.

28 procent van de vrouwen heeft eerst een paar miskleunen gehad, maar is nu tevreden met haar huidige kapper. Toch heeft ruim een derde van de ondervraagde vrouwen de ideale kapper nog steeds niet gevonden.

De meest gehoorde klachten:
1. Te kort geknipt (34%) (Een ramp.Wij kennen een dame die na een kappersbezoek weken lang allleen met een hoofddoek of hoed op in het openbaar durfde te verschijnen).
2. Verkeerde coupe (30%) ( Je loopt nog maanden daarna voor gek!)
3. Slechte styling (20%) (Sommige kappers werken continu volgens hetzelfde recept en luisteren niet naar wat de klant wil).
4. Verkeerd gekleurd (15%) ( En dan later natuurlijk nog doen of dat juist de bedoeling was.)
5. In het oor geknipt (1%) ( Daar zou je toch helemaal razend over worden. Zo'n figuur moet worden aangeklaagd.)

33 procent van de klanten vindt het heel irritant wanneer kappers dingen proberen aan te smeren.
Maar dat zou je ze moeten gunnen. Z kunnen het proberen en jij kunt dan altijd ‘nee’ zeggen toch?

Andere kapper-afknappers zijn onaangename lichaamsgeuren (27%), te veel kletsen (17%), gewassen worden met te heet water (10%), slechte koffie (6%) en te harde muziek in de salon (4%).

72 procent heeft geen voorkeur voor een mannelijke of vrouwelijke kapper. Ook de producten waarmee een kapper werkt en de inrichting van een salon vinden de vrouwen onbelangrijk.

Vrouwen vinden het belangrijkst aan een kapper dat hij of zij goed kan inschatten welk kapsel het best bij hen past (49%). En verder: dat je wensen dan ook worden gerespecteerd (26%) en een goede kniptechniek (20%).

Minder belangrijk vinden ze kennis van trends (3%) en een hygiënische salon (2%). Is dat logisch of niet?

Het verheugt ons zeer dat Styletoday.nl zo'n verhelderend onderzoek heeft uitgevoerd want daardoor kunnen de slecht werkende kappers de naam van de goede vakmensen uit dit zeer creatieve beroep niet langer verpesten.

Ook vinden wij dat bepaalde kappers in de media sterk worden over-gewaardeerd. Het zit niet in een dure ambiance en vooral niet in een verwaande receptionist of je als kapper het vak verstaat.

Ooit herinner ik me een bezoek aan een kapper die door iedereen vanwege de glamour en glitter zo overdreven geprezen wordt dat iedereen in de media wonderen van de man verwachtte. Onervaren als ik toen was moest ik met alle geweld door een journalistieke collega meegesleept worden en kreeg pas na weken wachten (!) een afspraak daar samen met haar. Meneer verwaardigde zich zelf ons te "behandelen." O… O… Wat voelde hij zich geweldig.

Ik herinner me nog hoe deze buitengewoon onaangename man -wiens naam ik tegenwoordig gelukkig trouwens niet vaak meer tegenkom- zich toen gedroeg. Hij knipte de andere redactrice en mij ongeveer tegelijk en zat samen met haar op snoevende toon allerlei nieuws uit te wisselen. Ook terwijl hij mijn haar "deed" en mij onderhand hautain negeerde.

De salon zag er heel architectonisch verantwoord uit. Maar ik voelde me vreselijk. Ik hoef er ook nauwelijks bij te verklaren dat mijn haar er na deze behandeling door de zwaar overschatte 'maestro' totaal niet bijzonder goed uitzag. Het zit namelijk niet in de verwaande praatjes of in de dure gelikt er uitziende salon.

Tegenwoordig laat ik mijn haar doen door een vertrouwde goede vriend die vroeger als gewaardeerd kapper werkte in een dure kapsalon maar niet meer tegen het gekwebbel kon.

Hij heeft een totaal andere baan in de creatieve sector maar ik mag bij uitzondering nog bij hem aan huis komen om mijn haar te laten knippen. Hij verzorgt het haar van een paar vrouwelijke familieleden en van ondergetekende als gunst.

Ben net even langs geweest en in de tuin op het terras geknipt. En het resultaat is boven te zien.