Journalistieke film The Post vandaag in bioscopen

  Regisseur Steven Spielberg besloot dat het huidige politieke klimaat in Amerika, met een potentieel corrupte president die vijandig staat tegenover een vrije pers, te belangrijk was om niet te vertellen tegen de achtergrond van het conflict tussen president Nixon en de Washington Post over de zogeheten Pentagon Papers. Spielberg schoof het werk voor sci-fi virtual reality-film Ready Player One (29 maart in de bioscoop) tijdelijk opzij en filmde The Post in sneltreinvaart.

De Britse “filmrecensent Mark Kermode vertelde op BBC Radio 5 dat The Post in essentie een “film over een professionele relatie is, wat je zelden ziet.” Kermode noemt het verder fraai hoe verliefd Spielberg is op drukpersen, met veel shots waarin “je voelt dat hij bijna kwijlend boven de hete machines hangt”. De actualiteit van het verhaal uit de jaren zeventig is opmerkelijk, aldus Kermode.

Guardian-recensent Peter Bradshaw noemt The Post een opzwepende film met een groot hart en een “spitsvondige viering van liberaal fatsoen uit het verleden en - indirect - het heden.” In Nederland zijn de recensies over die parallelen minder positief: NRC noemt The Post een ‘prekerige film tegen het patriarchaat’ waar de boodschap er wel heel dik bovenop ligt.

De Volkskrant miste Spiegelbergs memo en zegt dat “het onmogelijk is The Post niet te zien als kritiek op het Amerika van Trump.” The Post zit volgens recensent Kevin Toma echter vol met ijzersterk acteerwerk van onder meer Meryl Streep en Tom Hanks. Of de film lang relevant blijft is volgens Toma de vraag. “Misschien dat Spielberg en scenarist Liz Hannah daarvoor te opzichtig inspelen op de actualiteit.”

Filmtotaal noemt de verwijzing vanuit de jaren zeventig naar het huidige Amerika onder Trump “uiterst zwak”. Dat Spielberg naast het belang van lekken ook wil onderstrepen hoe Washington Post-uitgeefster Katharine Graham zich staande hield in een mannenwereld verwatert volgens recensent Arjan Welles de boodschap van The Post.

Toch zijn alle recensenten het erover eens dat Spielberg, Hanks en Streep hun vak verstaan en het tijdsbeeld van de hoogtijdagen van de papieren journalistiek goed in beeld is gebracht.

Wie in de journalistiek werkt kan duidelijk een slechter tijdverdrijf kiezen dan zich 1 uur en 56 minuten in een bioscoopstoel voor The Post te parkeren.
The Post draait vanaf nu in vrijwel alle bioscopen in Nederland.