Singer ontdekt prachtig schilderij Symphony in white

b_250_200_16777215_00_images_SingerWhistler15.jpgWat een ontdekking in het depôt van het Singer waar het schilderij Symhony in white wordt teruggevonden... The Girl in the muslin Dress van James Abbott McNeill Whistler (1834 – 1903). Ruim twintig jaar geleden werd de authenticiteit van het schilderij betwijfeld. Sindsdien is het niet meer te zien geweest. Singer Laren heeft het schilderij laten onderzoeken en dit kunsthistorisch en materiaal-technisch onderzoek toont aan dat het doek wel degelijk van de hand van Whistler is. In de tentoonstelling De hand van Whistler, te zien van 14 oktober t/m 17 januari 2016, wordt het proces van authenticatie en restauratie in beeld gebracht en zijn prachtige werken van deze grote Amerikaanse meester te zien. 

Kort na zijn aantreden als museumdirecteur trof Jan Rudolph de Lorm het zwaar vervuilde portret voor de eerste keer aan en kreeg een schok... "Ik voelde dat dit het werk van de hand van een bijzondere kunstenaar moest zijn. Snel daarna bleek dat de lijst om het doek een origineel ontwerp van Whistler was. Met Edgar Degas was hij de eerste schilder die zijn eigen lijsten ontwierp. Voor mij aanleiding om de authenticiteit van het schilderij voor eens en voor altijd vast te stellen.”
Technieken afkomstig uit de medische wetenschap zijn toegepast om het schilderij te onderzoeken. Door middel van infrarood, röntgen en röntgenfluorescentie scanning techniek zijn de verflagen van het schilderij apart in beeld gebracht. Het onderzoek is, in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, verricht door prof. dr. Arie Wallert, oud-conservator natuurwetenschappelijk onderzoek in het Rijksmuseum en hoogleraar Atelierpraktijken en materieel-technisch kunsthistorisch onderzoek aan de Faculteit Geesteswetenschap van de Universiteit van Amsterdam.
De kosmopoliet James Abbott McNeill Whistler (1834-1903) was een beroemd en berucht Amerikaans schilder, etser en lithograaf. Zijn werkende leven bracht hij door in Londen, afgewisseld met perioden in Parijs. Als een van de eerste kunstenaars stelde hij vorm boven onderwerp: ‘Art for Art’s Sake’, een vooruitstrevend uitgangspunt in het Victoriaanse Londen. Whistler streefde in zijn doeken vooral naar een uitgebalanceerde weergave van kleur. Dit wordt benadrukt door op muziek geïnspireerde titels die hij zijn werken vanaf 1860 meegaf.
Paul Beek van 'De Haaien' heeft een documentaire gemaakt over de zoektocht naar 'De hand van Whistler'. Deze documentaire wordt op 11 oktober om 17.40 uur uitgezonden in Kunstuur (AVROTROS) op NPO2.
De hand van Whistler is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële bijdragen van Stichting Gifted Art, Prins Bernhard Cultuurfonds, Gravin van Bylandt Stichting en Fonds 21 en is te zien van 14 oktober t/m 17 januari 2016.