Mada Van Gaans onderzoekt Indonesisch vakmanschap

 

altMada van Gaans is geïnspireerd door het traditioneel vakmanschap van Indonesië. Ze onderzocht verschillende materialen en technieken tijdens een ‘artiest in residentie’ periode in Yogyakarta. Dit heeft geleid tot een aantal experimentele creaties. Zij wil de traditionele technieken, maar niet de stoffen, vertalen naar experimentele mode creaties. Zij zegt: “Het is belangrijk traditionele vakmanschappen te stimuleren en voort te zetten in deze wereld van industrialisatie”.

Fascinatie

Gefascineerd door symbolen en mythologie van Java en Bali heeft Mada van Gaans zich verdiept in verhalen over goden en demonen van Indonesië. “We leven in een evolutionair tijdperk. Ik geloof in de kracht van positieve energie en puurheid, deze is belangrijk om de demonen in onze wereld te kunnen verdrijven.” (Daarbij tekenen wij aan dat zij vermoedelijk doelt op negatief gerichte krachten want 'demonen' zijn niet per definitief gericht. Dat was de reden dat een grote aanbieder van internet indertijd opereerde onder de naam demon.nl)

Hoe dan ook: Mada Van Gaans vertaalde een aantal karakters uit mythische verhalen. Een van hen is ‘Kala Rauh’, de god der demonen, die symbool staat als god van de eeuwigheid. Een oud Balinees verhaal verteld dat de demon Kala Rauh de aarde in eeuwige duisternis wil brengen. Het hoofd van Kala Rauh jaagt de zon en de maan na, waardoor er een zon en maansverduistering plaatsvindt.

“Op psychologisch niveau kun je zien hoe de negatieve gedachten werken, soms grijpen ze je en proberen ze je geest te vullen met duisternis,” legt Mada Van Gaans uit. Door dit verhaal geïnspireerd ontwierp Mada van Gaans een houten hoofdaccessoire in de vorm van een helm, die veel te zien is in het straatbeeld van Yogyakarta. Een mooie gedachtegang die dit concept tot stand heeft gebracht.

Het beeldmerk van Mada van Gaans zelf bestaat overigens uit twee vogels. Het is een mix tussen de kroon vogel en de pauw, zij zijn verwerkt in haar creaties van rotan. De kroonvogel staat symbool voor geluk, gezondheid, onsterfelijkheid, vertrouwen en hoop. Zij is ook zichtbaar in de cultuur van Indonesië als een van de poses in de krijgskunst Pencak Silat.

De pauw staat onder andere symbool voor de lente, geboorte, nieuwe groei, lang leven, en liefde en is een goed voorteken. De schoonheid van de pauw komt voor in tempels, Koninklijke tuinen, en volgens de legende van Moslims, staat hij bij de poort van het Paradijs. In Hindi schilderijen wordt de God van de kennis, kunst, muziek en wijsheid ‘de Godin Saraswati’ vaak afgebeeld met een pauw aan haar zijde. Saraswati wordt ook wel gezien als de beschermer van de wereld.

Een van de belangrijke godinnen is ook Uma, de godin van het licht en de liefde. Ze is een de berggodin uit de oudheid en een godin van goedaardige kracht. Mada van Gaans creëerde uit deze mythe ‘the Warrior of Light’. Ze draagt een corselet gemaakt van fijn gevlochten rotan, geïnspireerd op een oud Javaans harnas en op vogelkooien die veel langs de straten van Yogyakarta te zien zijn.

Een ander motief is de bloem van gerechtigheid en kracht. Het is een geometrische bloem uit de oudheid die gebruikt werd in Batik en op Hindi en Boeddhistische tempels. Het kruis dat zich tussen de vier ovaal vormen van de bloem bevind verwijst naar de universele energiebron. Het is een heilig patroon gebruikt in kleding en beelden van koningen en goden.

‘Kawung’ is de naam van een palmboom. Het Kawung patroon is het oudste patroon van alle Ceplok patronen. Ceplok Kawung wordt ook gebruikt voor traditionele bruiloften.
Een ander patroon is ‘Semen’; het blad van de boom des levens welke je vindt op batik stoffen en in houtsnijwerk van deuren van traditioneel Javaanse Joglo huizen.

De creaties van Mada van Gaans worden op uniek ontworpen houten poppen tentoongesteld. Haar inspiratie is gebaseerd op de traditionele Wayang Golek pop, de bekende teken pop en de Pandora pop.

De Pandora pop werd in 1756 gebruikt om de laatste mode te showen aan de rijke dames in Frankrijk. Door de geschiedenis heen is de pop een uiting van uitmuntende schoonheid en luxe.

Wat toont zij op bijgaande foto?

Een rotan bustier gecombineerd met rok met driedimensionaal geweven vogels van rotan. De kroonvogel staat symbool voor geluk, gezondheid, onsterfelijkheid, vertrouwen en hoop. Zij is ook een zichtbaar symbool in de Indonesische cultuur.

Een hoofdaccessoire van gevlochten rotan geïnspireerd op de hoofddracht van Moslim vrouwen en de haarstijl van westerse vrouwen uit de 16th eeuw.

Een bustier en rok van open gevlochten rotan geïnspireerd op oud Javaanse harnassen en vogelkooien.

Een met de hand gesneden ‘Sengon’ hout hoofdaccessoire van Kala Rauh.

Een creatie gemaakt van met de hand uitgesneden antieke houten deuren uit traditioneel Javaanse Joklo huizen. In de ornamenten aan de voorkant van het werk is het patroon van ‘Semen’ het blad van de levens boom te vinden.