Fong Lengs pop-up roadshow
AMSTERDAM - De twintigste editie van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is op zaterdag 18 januari gestart met de opening van ’10 Days of Downtown.’ De primeur was aan Bas Kosters, die in het Amsterdam Museum vertelde over de inspiratie die hij haalt uit de kleurrijke en uitbundige designs van Fong Leng, de immer populaire ‘grande dame’ uit het modecircuit van de jaren ’70 en ’80. Zo werd mooi zichtbaar hoe de nieuwe generatie fashion designers weer nieuwe inspiratie haalt uit de lange Nederlandse modegeschiedenis. "Kleding vertelt de verhalen van de mensen die in de stad wonen”, sprak Paul Spies, directeur van het Amsterdam Museum de menigte toe. “Daarom zijn modetentoonstellingen een vast onderdeel van het programma van ons museum”.Tijdens de start van de jubileumeditie van de modeweek trok een karavaan van tien Mercedes-Benz verlengde S-Klasse’s van het Leidseplein, via het Buitenhof in Den Haag en de Beurstraverse in Rotterdam naar het Utrechtse Vredenburg. Het winkelend publiek werd door 15 modellen onverwacht verrast met een spectaculaire pop-up catwalkshow.
De modellen showden kledingstukken van verschillende Nederlandse modeontwerpers waaronder Marga Weimans, Spijkers en Spijkers, Bas Kosters, dennis diem, Tony Cohen, Jeroen van Tuyl, MaryMe-Jimmy Paul, Edwin Oudshoorn, Aziz Bekkaoui, Dorhout Mees, Jan Boelo, People of the Labyrinths, Jef Montes, David Laport en Sjaak Hullekes.