• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Fossielvrij textiel? James Veenhoff denkt dat het kán

  Tijdens het event ‘Makers van de Toekomst’ onthulde Vattenfall op 13 februari 2020 het eerste fossielvrije ledikant ter wereld, bestaand uit verschillende onderdelen die elk zonder gebruik van steenkool, gas of aardolie zijn vervaardigd, verwerkt én vervoerd. Eén van de grootste uitdagingen in deze zoektocht bleek textiel.

Omdat een aantal industrieën bijna volledig uit Europa is vertrokken, is in sommige gevallen teruggevallen op ambachten die al generaties worden overdragen en dreigen te verdwijnen. Zo werd het beddengoed handgeweven en kwam de Texelse wol voor het matras per zeilboot aan vaste wal. James Veenhoff van House of Denim laat zijn licht schijnen op de stand van een fossielvrije textielindustrie. Hij kraakt wat hartige noten over verduurzaming.

“Het verontrustende, the ugly truth die we recht moeten durven aankijken, is dat we na de oliebranche als mode de meest vervuilende industrie ter wereld zijn. En dan kun je er nog zo cool uitzien, ‘feeling like a million dollars’, maar uiteindelijk heb je wat op je geweten. En dat is heel moeilijk te rijmen: bij kleding denken we toch vooral aan je mooi en goed voelen, aan expressie. Dat is heel emotioneel, terwijl de harde realiteit is dat je stil zou moeten staan bij thema’s als arbeidsomstandigheden en vervuiling wat voor consumenten verlammend werkt. Mensen vragen zich af: “wat kan ik er aan doen, ik kan er tóch niets aan veranderen…”

Veenhoff vervolgt: "Waar we nu staan in de mode-industrie is dat er eindelijk wordt samengewerkt. Dat is nodig, want als je iets wil oplossen in een keten die eindigt bij een winkel bij jou in het dorp, maar misschien wel begint in een katoenveld in Oezbekistan, dan zijn daar honderden partijen en schakels bij betrokken. In je eentje kun je niet zo heel veel.”

Denken jongeren daar ook over na?
“De consument, zeker de jonge consument, wil graag een positieve keuze maken, maar wat is die goede keuze dan? Je moet ze opleiden en verleiden om een duurzamer product minstens zo gaaf te gaan vinden. Daarvoor moet je als industrie want er ís vraag naar een duurzamer product. Dat is een heel spannend traject, want tot voor kort werd aan het begin van zo’n keten niet gesproken over die veranderingen. Het is een kleine, maar heel belangrijke kanteling in een grote industrie, de eerste wezenlijke stap.”
Kantelingen kunnen mee of tegenvallen...
“Duurzaamheid kent zoveel facetten, maar voor consumenten moet in één opslag te zien zijn wat de goede keuze is, net als bij dat driesterren-kipsysteem. De grote stap die we in de jeansindustrie nu zetten is het maken van één icoon waarin de vijf dimensies van verduurzaming samenkomen: vezels, waterverbruik – één paar jeans kost zo’n 7000 liter water, veilig chemicaliëngebruik, transparantie en ‘fair work and wages’, waarbij we moeten zorgen dat iedereen een menswaardige vergoeding krijgt.”
Moet het energieverbruik soms ook nog worden bijgestuurd?
Lachend: “Wij hebben er een heilig geloof in dat de energiebranche duurzame, groene stroom goedkoop gaat kunnen leveren! Onze grootste zorg is juist water. Dat werd tot nu als gratis resource beschouwd, maar we verwachten dat water schaars en duur gaat worden. We willen dus de switch maken van water-intensieve processen naar meer innovatieve technieken met slim gebruik van stroom. Uiteraard wordt er in fabrieken op goed energieverbruik en duurzame machines gelet om zo voordelig mogelijk op schaal te kunnen produceren.”

De bevlogen House of Denim presentator weet eveneens zowel kleinschalige innovaties als grotere positieve trends te duiden...
"Kijk vooral eens naar de grote groep consumenten in de Kalverstraat in Amsterdam. Naar al die jonge mensen die er in het weekend cool uit willen zien. Je moet de grote machine van de miljoenen stuks willen beïnvloeden, je moet dáár impact maken en ook op prijspunten die normale mensen zich kunnen veroorloven. Dus niet alleen bij jeans van €250 blijven stil staan. Het gaat er om op welke schaal je kunt produceren. Dat is momenteel de grootste uitdaging voor de industrie...                   En we zijn daar vlakbij, want een heleboel zaken worden door nieuwe technologie en kostendalingen steeds bereikbaarder, zijn zelfs nu al veel goedkoper dan ze 10, 15 jaar terug waren. En we zien dat merken, producenten, maar ook overheden en NGO’s de samenwerking steeds meer opzoeken: we zijn op de goede weg!”