• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Addy showt met koninklijke glamour in Palazzo Brancciato -1-

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

De Mesdag Collectie met Rosa Bonheurs Liefde voor het Dier

rosabomheurDEN HAAG - Dit najaar presenteert De Mesdag Collectie de eerste tentoonstelling van de Franse kunstenaar Rosa Bonheur (1822-1899) in Nederland. Zij was een boegbeeld voor vrouwen in de kunst. Met haar doorvoelde, monumentale schilderijen van dieren groeide Rosa Bonheur uit tot een van de beroemdste kunstenaars in haar tijd. Als onafhankelijke vrouw leidde ze een eigengereid leven, dat haaks stond op de conventies van de 19de eeuw. Bonheur was de eerste vrouw die werd benoemd tot Officier van het Légion d’honneur, de hoogste Franse onderscheiding. In de loop van de 20ste eeuw raakte ze echter in de vergetelheid. Sinds de laatste jaren is er een hernieuwde waardering voor haar werk.

Op bijgaande afbeelding van het ‘Portret van Rosa Bonheur’, 1857. Olieverf op doek, 130,5 × 97 cm, kunnen mensen haar zien oorspronkelijk vanuit het Musée d’Orsay in Parijs, maar in permanente bruikleen aan het Musée national des châteaux de Versailles et de Trianon. Bonheur koos als een van de eerste vrouwen voor een boblijnkapsel en droeg zowel broeken als rokken.

Als ongehuwde vrouw koesterde ze haar onafhankelijkheid op haar eigen, zelf verworven landgoed nabij het bos van Fontainebleau. Daar vulde ze haar leven naar eigen wens in, grotendeels in gezelschap van haar jeugdvriendin Nathalie Micas en later de Amerikaanse kunstenaar Anna Klumpke. Renske Suijver, conservator van De Mesdag Collectie: ‘Rosa Bonheur was in Frankrijk net zo'n belangrijk boegbeeld voor vrouwen in de kunst als Sientje Mesdag-van Houten dat was in Nederland. Hoewel Bonheurs kunst diepgeworteld is in de 19de eeuw, is het interessant om via haar werk te reflecteren op het heden.’

De ziel van het dier
Rosa Bonheur had een bijzondere liefde voor dieren en was gevoelig voor het leed dat ze moesten ondergaan in de slachthuizen . Op haar erf hield ze tientallen diersoorten, waaronder schapen, paarden, apen, honden, vogels en zelfs leeuwen. Ze streefde ernaar dieren zo objectief mogelijk af te beelden en tegelijkertijd door te dringen tot hun ziel. Want die hadden dieren, geloofde ze. Een voor die tijd vooruitstrevende opvatting. Zij had daarbij een studieuze werkwijze.  En was heel onconventioneel: een bewonderenswaardige persoonlijkheid. 

Bonheur wandelde met haar apen, knuffelde met haar leeuwen en fotografeerde dode dieren in verschillende houdingen om ze zo nauwkeurig mogelijk te bestuderen. Ter voorbereiding op haar grote schilderijen vervaardigde Bonheur talloze schetsen en studies om haar onderwerpen zo goed mogelijk te leren kennen. Mede hierdoor ontwikkelde ze een eigen stijl, waarbij ze de vrije kracht en ziel van de dieren tot uitdrukking wist te brengen.

Rosa Bonheur. De kracht van het dier richt zich op Bonheurs liefde voor dieren en haar studieuze werkwijze. De tentoonstelling toont diverse landschapsstudies, tekeningen, olieverfschetsen en sculpturen, waarin het maakproces goed zichtbaar is. De werken sluiten daarmee aan bij de voorliefde van Hendrik Willem Mesdag en Sientje Mesdag-van Houten, die veel schetsmatige werken van collega-kunstenaars verzamelden.

ROSA BONHEUR - DE KRACHT VAN HET DIER

MESDAG COLLECTIE

VANAF 20 SEPTEMBER TOT EN MET 19 JANUARI 2025

LAAN VAN MEERDERVOORT 7-F

DEN HAAG

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie Rosa Bonheur. Bezield dierschilder, het eerste Nederlandstalige boek over Rosa Bonheur, uitgegeven door UITGEVERIJ WAANDERS.

FOTO: GRANDPALAISRmn (CHATEÂU DE VERSAILLES) GÉRARD BLOT