Groot-Brittannië kiest voor: digitaal paspoort en robots voor vragen
WORTHY NEWS/DE COUTUREKRANT - 23 januari 2025 - LONDEN - De Britse overheid wil dat burgers een digitale versie van hun paspoort, rijbewijs, sociale uitkeringenrekening en huwelijks- en geboortecertificaten op hun smartphones hebben, "in overeenstemming met het moderne leven."
Degenen die minder enthousiast zijn over deze plannen of vragen stellen, kunnen binnenkort hun gevoelens uiten aan een robot, een "chatbot." Peter Kyle, de staatssecretaris voor wetenschap, innovatie en technologie, bevestigde dat er dit jaar een nieuwe applicatie of app wordt gelanceerd om interacties met overheidsdiensten te "vereenvoudigen".
"De overvolle lade vol brieven van de overheid en uren in de wacht om een basisafspraak te krijgen, behoren binnenkort tot het verleden," zei hij. Kyle beloofde dat de GOV.UK Wallet, die wordt gelanceerd voor alle smartphones, inclusief Apple- en Google-apparaten, gebruikers in staat zou stellen om door de overheid uitgegeven documenten "veilig" op hun telefoon op te slaan.
De minister benadrukte dat de documenten direct toegankelijk zijn in plaats van te wachten tot de fysieke versies per post binnenkomen.
Hij legde uit dat de digitale portemonnee gebruik zal maken van smartphonebeveiligingsfuncties, zoals gezichtsherkenning, om de persoonlijke gegevens van gebruikers te beschermen.
Veteranenkaarten voor voormalig militair personeel zullen de eerste documenten zijn die worden ondersteund, gevolgd door een pilot voor mobiele rijbewijzen "later in 2025."
Het is onderdeel van een breder overheidsplan om tegen 2027 digitale alternatieven te bieden voor papieren of kaartlegitimatiebewijzen. De overheid zei dat fysieke kopieën van officiële documenten beschikbaar zouden zijn zolang ze nodig zijnn voor gebruik in het buitenland. Kyle zei: "We houden de internationale normen nauwlettend in de gaten. Wanneer die normen duidelijker worden, heb je natuurlijk de overheid die ernaar streeft om er zoveel mogelijk van te profiteren [de digitale versie]."
Worthy News berichtte eerder over internationale initiatieven voor een wereldwijd digitaal identiteitssysteem.
De digitale portemonnee zal voldoende zijn om de status van een persoon te bewijzen, zoals leeftijd, bij clubbezoek of het kopen van alcohol.
Andere voorbeelden zijn een persoon die een uitkering ontvangt met behulp van een digitale portemonnee om kortingen op sociale voorzieningen te claimen of om een auto te kunnen besturen. Het is nog maar de vraag of ouderen die al moeite hebben om zich aan te passen aan het tijdperk na de typemachine, het enthousiasme van de Labour-regering over het digitaliseringsproces zouden delen.
Kyle wierp echter tegen dat mensen onder de 18, die zijn opgegroeid met smartphones, de overheid van vandaag en een op papier gebaseerde bureaucratie als achterlijk beschouwen. "Overheidsdiensten meer online maken betekent niet dat de mensen die geen toegang hebben tot internet achterblijven", benadrukte hij.
“Wat we in feite ontdekken is dat hoe meer we online diensten toegankelijker maken ... we als overheid kunnen beginnen met het focussen op menselijk reageren op de behoeften van die mensen die alleen kunnen interageren op een menselijke manier ... We zullen openbare diensten leveren die menselijker zijn, niet minder,” beweerde de minister.
Kyle haastte zich ook om de angst voor datalekken weg te nemen en zei dat het ontwerp van de app “zeer comfortabel binnen de bestaande gegevenswetgeving valt”.
Ambtenaren beloofden dat het verliezen van een telefoon niet zou betekenen dat de portemonnee verloren zou gaan, omdat “er systemen zullen zijn om herstel mogelijk te maken”. Maar degenen die klagen over het systeem zullen hun mening misschien aan een robot moeten geven: Er zijn plannen om een “chatbot” aangedreven door kunstmatige intelligentie (AI) toe te voegen aan de digitale portemonnee genaamd “GOV.UK Chat.”
Het zou mensen vervangen, waaronder dure consultants, die "manieren zouden creëren om betalingen te doen en tijdige meldingen te ontvangen" voor overheidsdiensten.
Ambtenaren zeggen dat de chatbot "mensen zou helpen antwoorden te vinden op complexe en specifieke vragen." Het zou ook tot 100.000 pond (meer dan $ 120.000) besparen aan belastingbetalers die externe consultants naar verluidt in rekening brengen voor een eenvoudig rapport over publieke sentimenten.
Eerder werd aangekondigd dat ambtenaren toegang zouden krijgen tot een collega op het gebied van kunstmatige intelligentie genaamd Humphrey, naar een personage in de klassieke sitcom Yes, Minister, die in de jaren 80 op BBC-televisie werd uitgezonden.
Tim Flagg, operationeel directeur van brancheorganisatie UKAI, verwelkomde het initiatief, maar voegde eraan toe dat de naam het risico liep de missie van de overheid om de technologie te omarmen te "ondermijnen".
"Humphrey is voor mij een naam die nauw verbonden is met het machiavellistische personage uit Yes, Minister", zei Flagg. "Dat zorgt er meteen voor dat mensen die niet op dat centrale kantoor in Whitehall werken, denken dat dit iets is dat hen niet zal versterken en niet zal helpen."