Samenwerking 14 merken in de schoenenindustrie
Fashion for Good kondigde vandaag "Closing the Footwear Loop" aan, een belangrijk initiatief dat 14 toonaangevende mode- en schoenenmerken en hun bestaande circulariteitsprogramma's samenbrengt.
Daarmee hopen zij de complexe circulariteitsuitdagingen van de industrie aan te pakken.
Deze samenwerking heeft als doel het huidige lineaire "take-make-dispose"-model van schoenen te transformeren naar een circulair model, en zo innovatie in de hele waardeketen te stimuleren.
Deelnemende merken zijn onder meer: adidas, DEICHMANN, Dr. Martens, Footwear Innovation Foundation (gelieerd aan FDRA), Inditex, lululemon, ON, Otto Group, Puma, Reformation, Target, Tommy Hilfiger, Vivobarefoot en Zalando.
Katrin Ley, Managing Director van Fashion for Good, zegt dat de schoenenindustrie op een cruciaal keerpunt staat.
"Met miljarden schoenen die jaarlijks worden geproduceerd en waarvan 90% op de vuilstort belandt, vertegenwoordigt Closing the Footwear Loop onze meest ambitieuze poging tot nu toe om opnieuw er over na te denken hoe we schoenen ontwerpen, gebruiken en weggooien. Door 14 toonaangevende merken samen te brengen, pakken we niet alleen een uitdaging aan — we creëren een blauwdruk voor systemische verandering.”