• Nederlands Dans Theater 2 lanceert Settle for More

  • Olivia Colman won de Oscar voor haar hoofdrol in The Favourite

  • Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Fabienne Delvigne presenteert elegante couturehoeden

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

IAMS International Amsterdam Motor Show

  AMSTERDAM - Van 29 maart t/m 2 april was het weer zover. Daar vond de International Amsterdam Motor Show plaats in de RAI Amsterdam! Op 30.000m2 was die unieke mix aan droomauto’s te zien. Van zeldzame klassiekers tot supercars tot performance auto’s tot hypercars. "Ik moet bekennen dat ik van die schoonheid wel kan blijven dromen,' meldt fotograaf en autofan Roberto Baake. "Bijna te veel om te zien."

De Historische Auto Ren Club (HARC) was ook aanwezig zijn met onder andere een Porsche 356, Apal Porsche, 1935 Lagonda Rapier, 1928 Alvis Front Wheel Drive en meer machtig mooie classics. Verder werden naast de eerder aangekondigde Mercedes SSK Roadster, de Alfa 8C 2900B en de Le Mans Ford GT40 getoond. Evenals een Mercedes 300SL Roadster & 300 SL Gullwing en vele andere topmodellen - als ook de meest originele 1970 Mercedes 300sel 6.8 ‘Rote Sau’ ter wereld.

"Het was top- top-top druk. Als je er over nadenkt dat de eerste auto's koetsen waren (zonder paard ervoor)met houten wielen... Meestal wel al spaakwielen van hout. Niet direct comfortabel. Ik was helemaal weg van deze oude Mercedes..."

Een pracht-exemplaar hoor...

"De passagier en de chauffeur droegen vaak een stofbrilletje vanwege de kleine voorruit. Zie je het voor je? De auto uit dit bouwjaar kreeg treeplanken. Niet in de eerste plaats om in te stappen maar vooral een dankbaar onderdeel voor het vervoeren van bagage want de meeste auto's waren toen nog niet voorzien van voldoende bagageruimtes. De koffers werden met leren riemen vastgemonteerd. Later werd een nuttig accescoire toegevoed zoals het kofferrekje dat op de achterklep werden gemonteerd."

Dat beeld zien we nog wel eens voorbij komen in hele oude films maar dan zie je toch dat die koffers ook daar met leren rIemen nog zijn vastgezet.

"Precies. Zo gaan die ontwikkelingen dan verder. Later ontstonden de zogenaamde imperials voor montage op het dak. Tegenwoordig ook geschikt gemaakt voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen of skiboxen."

FOTO: ROBERTO BAAKE

... HELEMAAL WEG VAN DIE OUDE MERCEDES...