• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Geschillencommissie Auteurscontractrecht niet altijd bekend

  Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) heeft vorige week de Eerste Kamer een tussenstand gegeven over de wet Auteurscontractenrecht, die in juli 2015 van kracht werd. De wet moet de onderhandelingspositie van auteurs en andere makers (film, televisie) ten opzichte van opdrachtgevers verbeteren, onder meer op het gebied van hergebruik. Uit de brief blijkt dat er wel een geschillencommissie is ingesteld, maar dat makers daar nauwelijks gebruik van maken.

Dat is deels uit angst voor verlies van nieuw werk als gevolg van een conflict met opdrachtgevers, maar ook omdat lang niet alle opdrachtgevers zich bij die commissie hebben aangesloten. Zo zijn publieke omroepen niet happig om zich aan te sluiten, volgens de minister uit vrees voor hoge kosten of arbeidsintensieve procedures om bestaande contracten open te breken.

“Met mijn ambtgenoot van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ben ik teleurgesteld over deze opstelling”, aldus Sander Dekker in zijn brief. Hij merkt op dat de Nederlandse Publieke Omroep zegt geen bevoegdheid te hebben publieke omroepen te dwingen zich bij de geschillencommissie aan te sluiten.

Sander Dekker zegt bij de evaluatie van de Auteurscontractwet te willen zien “of het nodig is om en, zo ja, hoe omroepen kunnen worden bewogen zich aan te sluiten.”
Deze evaluatie staat echter pas voor 2020 op het programma. Dat duurt nog heel lekker lang en wie weet hoe de kaarten dan op tafel liggen mede door allerlei nieuwe technologische ontwikkelingen.

Platform Makers, een samenwerkingsverband van vakbonden en beroepsorganisaties voor auteurs en artiesten, vindt 2020 veel te laat als nu al duidelijk is dat de wet weinig effect sorteert op dat gebied.

Lira-voorzitter Kees Schaepman merkte afgelopen april op dat acht van de tien freelancers Niet Eens Weten dat ze bij een geschillencommissie terecht kunnen.
Platform Makers noemt het tijd voor actie. “Wachten op de evaluatie van de wet in 2020 zou een gemiste kans zijn”, schrijft de organisatie: “De overheid kan als opdrachtgever en als subsidiegever een daadwerkelijk verschil maken.”

... CREATIEVEN EN ANDERE MAKERS KUNNEN BEST OP DUIDELIJKHEID WACHTEN OT 2020 WANT HET GAAT TOCH ALLEEN MAAR OM GELD ...