• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

De Beast Part Two is sterk verbouwd

  HUIZEN - Met vereende krachten en na een jaar lange voorbereiding gaan de 46-jarige tweelingbroers Tim en Tom Coronel vanaf 6 januari aanstaande aan de Dakar 2019-rally meedoen met wederom hun dierbare buggy die zij de Beast noemen vanwege de agressieve gestalte. In Part 2 van het meerjarige project met de Amerikaanse Jefferies Buggy met 6.2 Chevrolet-motor heeft de Baja-achtige woestijnauto een zodanige opfrisbeurt ondergaan dat beiden hopen dat de Beast er aan de finish in de Peruviaanse hoofdstad Lima op 17 januari ook nog als een Beauty zal uitzien.

De première-uitvoering van de Beast ging in de vorige Dakar-rally niet zonder horten of stoten. Vanwege problemen met de koeling van de auto moest wat bodywerk worden verwijderd. "Onderweg werd de auto een beetje uitgekleed", moest Tim tot zijn leedwezen erkennen. Tom deed er zelfs lacherig over: "Ze wordt steeds naakter. Normaal hou ik daar wel van, maar nu twijfel ik toch een beetje". Na evaluatie bij terugkomst uit Zuid-Amerika staken de broers de koppen bij elkaar en de handen uit de mouwen.

"We hadden een hoop dingen niet oké, als ik eerlijk ben", erkent Tim die zich in de nieuwe werkplaats in Huizen hoofdzakelijk met het Dakar-verhaal heeft beziggehouden. "De Beast had dan ook heel wat aanpassingen nodig om echt Dakar-proof te zijn. Vooral de problemen met de warmtehuishouding moesten we zien op te lossen. In de laatste Dakar ging het rijden best goed, maar we moesten ook veel stoppen om de koeling onder controle te krijgen. Vandaar dat we delen van de auto verwijderden om koeling te creëren".

Basic is de buggy niet veranderd. Het chassis, de kooi en motorblok zijn hetzelfde gebleven. Er is wel een "Coronel sausje over heen gelegd', zoals Tom dat eufemistisch noemde want het aantal wijzigingen dat ten opzichte van vorig jaar moest worden aangebracht bevatte meer dan vier kantjes aantekeningen. Om de koeling aan te pakken zijn de leidingen die te dicht bij motor en uitlaat lagen, verlegd. Een nieuw uitlaatsysteem is aangebracht en het bodywerk is bij Van Thull Development uit Lith ditmaal van kevlar gebouwd, wat de wagen 200 kilogram lichter maakt. De motor heeft bij APP uit Weesp iets meer vermogen (412pk met restrictor) en krachtiger koppel (620Nm) onderin gekregen.

Tim verheugt zich op zijn twaalfde Dakar-deelname, de derde keer dat hij samen met Tom de cockpit gaat delen. Vooral de duinen in Peru, waar de rally zich in tegenstelling tot voorgaande edities alleen maar daar zal afspelen, ziet hij als een speeltuin. "Duinen? Dat zijn daar geen duinen meer; maar bergen waar duinen op liggen. Giga gewoon. Ik ben er gek op om met de Beast over die duinen te knallen. Zie ik als een privilege", bekent Tim wat zijn broer alleen maar kan beamen. "Hoe meer zand hoe beter. Ik ben daar blij mee, want zand dat is Dakar", beweert ook Tom. Hoe het ook zij: de voorbereidingen waren goed.

Voor de teampresentatie in het Coronel Adventure Indoor Klimpark hebben Tim en Tom hun Beast getest in Spanje, waar hun Dakar-collega Xavier 'Xevi' Pons in de nabijheid van Barcelona een rallybaan heeft liggen. 'Nul problemen gehad en veel met veren en schokdempers geëxperimenteerd. Het gevoel met de auto was goed. Het begon echt weer te kriebelen", toonde Tom zich zowel opgelucht als ongeduldig. Voor Tim en Tom kan de Dakar-rally niet snel genoeg beginnen.

Dakar 2019: 100% Peru, 5000 km, 3000km specials, 10 etappes, 70% zand.

Route: 6-1 start podium Lima, 7-1 Lima-Pisco, 8-1 Pisco-San Juan de Marcona, 9-1 San Juan de Marcona-Arequipa, 10-1 Arequipa-Tacna (marathon), 11-1 Tacna-Arequipa, 12-1 rustdag,
13-1 Arequipa-San Juan de Marcona, 14-1 San Juan de Marcona-San Juan de Marcona, 15-1 San Juan de Marcona-Pisco, 16-1 Pisco-Pisco, 17-1 Pisco-Lima.

Inscheping 23 november 2018 Le Havre (Frankrijk).