• Award voor coutureshow Addy van den Krommenacker

  • Nederlands Dans Theater 2 lanceert Settle for More

  • Olivia Colman won de Oscar voor haar hoofdrol in The Favourite

  • Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Fabienne Delvigne presenteert elegante couturehoeden

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • Winnaar Coiffure Awards 2019 : vlekjes kunnen juist flatteren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Digitale e-health in Zweden werkt perfect

  Bij Zweden denken de meeste Nederlanders doorgaans direct aan Ikea dat een bepaalde frisse en efficiënte stijl uitstraalt. Met kleine veelbesproken foutjes maar er wordt veel en graag geshopt door het publiek. Zweden heeft een bepaalde stijl. Het is daarom niet zo gek dat de e-health in dat land ook tot zoveel meer efficiency en flinke kostenbesparingen heeft geleid. Het initiatief daarvoor is genomen door Magnus Nyhlen, een voormalige Zweedse arts, die met zijn platform op een efficiënte en effectieve manier een diagnose te stellen voor 70% van de binnen komende cases.

Hij heeft een digitaal platform ontwikkeld dat patiënten met huisartsen verbindt. Met Min Doktor ontmoet je een dokter online, wanneer je tijd hebt, en vanuit elke liocatie waar je ook bent. Je benut daarvoor de technologie die je gewend bent te gebruiken. Via app, telefoon of video proberen arts en hulpvrager elkaar goed te begrijpen. En waarom zou dat niet lukken?

Door vragen te stellen, verzamelt de arts alle informatie die nodig is om een ​​juiste diagnose te stellen. Als de arts vindt dat medicijnen nodig zijn, krijgt de vrager daarvoor adviezen. Als de aanvrager met een te moeilijke vraag komt kan deze ook worden doorgestuurd naar de fysieke zorg. Op deze digitale manier beoordeelt Min Doktor snel de al dan niet aanwezige meer of mindere ernst van de situatie en stelt de behandeling vast. Het blijkt dat Min Doktor in staat is om op een efficiënte en effectieve manier een diagnose te stellen voor 70% van de inkomende cases. Door deze werkwijzwe worden de patiënt, de arts en de maatschappij ontlast.”

Magnus Nyhlen kwam op het idee toen hij in zijn praktijk maar ook op de spoedafdeling de rijen wachtende patiënten steeds langer zag worden. Daardoor ontstond het plan voor een digitale e-health service die de patiënt en de dokter sneller in contact met elkaar kan brengen maar ook kwalitatief voldoet aan alle eisen van de zorgprotocollen.

Sommige dokters zagen het niet zitten dat de patiënt niet live aanwezig was maar na verloop van tijd erkenden ze wel dat deze digitale zorg de kwaliteit van de behandeling niet tekort doet.

Min Doktor heeft 200 artsen in dienst – waarvan dertig procent huisartsen – en meer dan 20 verschillende medische specialismen. Het plan is om de dienst op Europees niveau uit te werken.
Vooral het verkorten van de e-dienst wachttijden wordt door de hulpvragers zeer gewaardeerd. Ook doordat er meer en meer ouderen overal komen is efficiency bij medische behandelingen  noodzakelijk.

Je hoeft straks wellicht ook in óns land maar even op de knop te drukken en je kunt direct advies inwinnen. Dat is heel prettig. Als de dienst binnenkort ook in Europa een opmars gaat maken zal dat alvast al heel wat ruimte kunnen schelen van enorme wachtkamers in reusachtig grote ziekenhuizen.

Magnus Nyhlen zal één en ander uitgebreid toelichten op de internationale keynotespreker tijdens de e-Health Convention van Skipr & Emerce op 15 november 2018 in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Daarvoor zijn nog tickets verkrijgbaar.