Symposium 'De gelukkige klas'
AMSTERDAM - In december is het 75 jaar geleden dat Theo Thijssen (1879-1943) overleed. Zijn romans (zoals Kees de jongen, Schoolland, De gelukkige klas, Het grijze kind, Het taaie ongerief) worden nog steeds gelezen. Maar nog steeds zijn de ideeën over onderwijs heel actueel. Bewonderenswaardige ideeën die hij uitdroeg als schoolmeester, vakbondsman en zelfs ook als politicus.
Dat hebben we gehoord op 15 december in het Calvijn College in Amsterdam-Slotervaart, Pieter Calandlaan 3 georganiseerd door het Theo Thijssenmuseum. Er waren heel veel belangstellenden veelal ook uit de wereld van het onderwijs waaronder de Wethouder van Onderwijs in Amsterdam Marjolein Moorman en Liesbeth Verheggen, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond.
Eveneens aanwezig waren wiskundeleraar en Trouwcolumnist René Kneyber, dr. Louise Elffers, prof. Piet de Rooy en en schrijver/columnist/ schoolmeester Bart. Het symposium werd ingeleid door Felix Rottenberg. Theo Thijssen verscheen in de persoon van Marcel Maas ten tonele om aan leerkrachten, onderwijskundigen en onderwijshistorici van nu een paar van zijn denkbeelden uit te leggen.
Hoofdthema’s waren gelijke kansen in het onderwijs, de zelfstandigheid (en het prestige) van de leerkrachten en de voors-en- tegens van klassikaal onderwijs. Onderwerpen waarover Theo Thijssen zich opwond en die nog steeds de tongen losmaken wat ook merkbaar was aan de reacties uit het zeer geboeide publiek.
Prof.dr. Piet de Rooy (die onlangs een boek over de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs publiceerde), belichtte vooral de gewijzigde positie van de leraren van nu. Over hoe leerlingen gemotiveerd kunnen worden, vertelde Heleen Terwijn, initiator van de Weekendschool. En schrijver Meester Bart (Ongering), docent aan de Open Scholengemeenschap Bijlmer, las nog een pittie column voor.
Een belangrijke conclusie die als hoofdlijn uit het symposium naar voren kwam was dat je nog zoveel kunt regelen of programma's kunt uitvoeren in het onderwijs maar de hoofdzaak blijft toch dat iedere leerkracht tracht vanuit de eigen verantwoordelijkheid elke leerling zo veel mogelijk tracht te inspireren en te begeleiden
WETHOUDER VAN ONDERWIJS AMSTERDAM MARJOLEIN MOORMAN WAS AANWEZIG OP EEN BOEIEND SYMPOSIUM GEORGANISEERD DOOR HET THEO THIJSSENMUSEUM WAAR BLEEK DAT DE IDEEËN VAN DE GROTE ONDERWIJSVERNIEUWER 75 JAAR LATER NOG STEEDS ZEER ACTUEEL ZIJN...
Auteur: Peter van der Klein