Grote onrust bij KRO-NCRV
In een anonieme brief hebben werknemers het vertrouwen in de directie opgezegd. Als gevolg van ‘verkeerde keuzes’ en ‘zeer slechte communicatie’ is de directie de afgelopen jaren onnodig veel programma’s en mensen kwijtgeraakt, aldus de briefschrijvers. De directie laat weten dat ze zich ‘niet herkennen’ in het beeld dat wordt geschetst in de 'rare anonieme mail'.Volgens de klokkenluiders van KRO-NCRV leeft hun onvrede breed. Uit angst voor hun baan durfden ze hun brief niet te ondertekenen. Een beroerde situatie dus.
Een telefonische rondgang van Trouw langs diverse (oud-)medewerkers bevestigt dat de kritiek op het bestuur breed wordt gedragen. Het is ‘een zooitje’, klinkt het. Ook deze betrokkenen willen anoniem blijven.
De krant meldt dat de directie nog wel open staat voor een gesprek. Ze hebben maandagmiddag het ongeruste personeel in een plenaire vergadering toegesproken. Over die bijeenkomst zijn verder geen mededelingen gedaan.
Hoewel de veranderingen binnen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) (komst zendermanagers, bezuinigingen), aan de basis van dit probleem liggen, is er volgens Ton Verlind, oud-mediadirecteur van de KRO, meer aan de hand. Die omroep is volgens hem ‘de speelbal van het centrale gezag’ geworden. “KRO-NCRV heeft geen originele koers weten uit te stippelen en wordt daardoor steeds verder naar de marge verdreven. Het ontbreekt aan een duidelijk profiel dat je nodig hebt om overeind te blijven. Ik kan me de bezorgdheid van het personeel daarom wel voorstellen.”
Mogelijk zit er veel waars in de diagnose van de heer Verlind die vanuit ervaring spreekt maar aangezien het algemene beeld van ons medialandschap door allerlei oorzaken nog lang niet uitgekristalliseerd is kan men momenteel mogelijk onvoldoende duidelijkheid bieden. Een profiel moet zich kunnen onderscheiden maar binnen de maatschappelijke achtergrond van de KRO-NCRV-basis ook kunnen verbinden. Er is een bepaalde groep 'klanten' maar deze is eveneens zeer gevarieerd. Om daar een sluitend profiel voor te kunnen maken is het bekende marketing-geklets afkomstig van 'deskundigen'uit de vorige eeuw.
Volgens de charmant provocerende Prem Radhakishun in zijn wekelijkse radioprogramma ZwartePrietPraat (zondagavond onmogelijk laat) kan in het radiolandschap echter financieel veel verbeterd worden. Radio is natuurlijk een deel van het veel omvattende gehele uitzendbedrijf. Maar de er lekker op los beledigende maar goedwillende advocaat en presentator maakt met zijn stoere baasspelerij wel iedereen aan het lachen maar wekt tevens wekelijks ook de indruk precies te weten waar hij het over heeft.
In een creatief bedrijf kan de spelende mens niet zonder de activiteiten van de mensen uit de kantoortuin. En de beste stuurlui staan altijd aan wal. Toch gaat het hier om hele grote belangen. En dan bedoelen we niet 20 millioen volgers van een zeer de aandacht trekkende beroemdheid in de muziek of lipstickbusiness maar wel diegenen die de enorme taak op hun schouders hebben om te zorgen voor het behoud van een basaal klimaat waarin 'normen en waarden' een rol blijven spelen.
Misschien kan een vernieuwing in de werkstruktuur zonder expliciet daarbij medewerkers te treffen soelaas brengen. Het is uiteraard niet terecht als veranderingen en vernieuwingen vooral het personeel als kop van Jut zullen treffen.