• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Flagship Boutique Chopard nieuw op Bondstreet

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

NPO aan de slag met innovatieteams

  De NPO start met een nieuw innovatiebeleid om de innovatieve kracht van publieke omroepen te combineren en ook te verbinden met tech-teams en start-ups. Hierdoor verwerft de Publieke Omroep ruimte en mogelijkheden voor nieuwe plannen. Bij voorbeeld: breng de geschiedenis tot leven dankzij een hologram van Michiel de Ruyter, bereik de jeugd met virtual influencers of speel een interactief geluidsspel via de smart speaker.

De NPO wil als vernieuwende kracht optreden. Martijn van Dam zegt namens het NPO-bestuur dat er daardoor bij de Publieke Omroep nieuwe technologieën binnenkomen die teams de kans bieden hun kennis te delen en met elkaar projecten te bespreken. Open staan voor vooruitstrevende ideeën van start-ups. Ideeën die voortaan ook los mogen staan van al bestaande publieke programma’s.

Voor internationale input is NPO in navolging van de Vlaamse publieke omroep VRT een samenwerking aangegaan met Sandbox, een Europees innovatienetwerk. Start-ups krijgen via dit netwerk de kans om hun producten verder te ontwikkelen, samen met een van de publieke omroeporganisaties.

De ideeën worden door een panel van experts van de omroepen, NPO en externe deskundigen beoordeeld, waarna de volgens hen meest kansrijke ideeën een startbudget krijgen.

Voor nieuwe innovatieve publieke content is een extra budget van 2 miljoen euro beschikbaar. Met een beter gestroomlijnde samenwerking zorgt de NPO er ook voor dat publiek geld goed wordt besteed. Doordat iedereen van elkaar weet welke afdeling met wat bezig is, wordt dubbel werk voorkomen en wordt dus ook geen geld verspild.