• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Flagship Boutique Chopard nieuw op Bondstreet

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  NÜRBURG - Het is 23 juni 2019. Het vijfde raceweekend van de FIA World Touring Car Cup (WTCR) presented by Oscaro 2019 werd verreden. Dat vindt plaats in het voorprogramma van de 24 uursrace op de legendarische Nürburgring Nordschleife. Ook wel betiteld als De Groene Hel...

Tom Coronel verscheen hier aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven Spaanse bolide. De uitdagende racepiste in de Duitse Eifel is absoluut de top-favoriete baan voor de Nederlandse coureur. Naast de uitdagingen van de 25.378 kilometer lange baan met zijn 64 totaal verschillende bochten, spelen de (vaak natte) weersomstandigheden, laaghangende mist en van de baan geraakte coureurs allemaal een rol. Vergeet vooral ook niet laaghangende mist en van de baan geraakte coureurs.
Tom, die met succes in de Kondo Nissan GT-R Nismo GT3 ook aan de 24 uurs race deelnam, verzekerde zich met de Cupra van een 18e startplek voor de eerste race. Die werd op vrijdag verreden en leverde hem een 13e finishplaats op. De tweede race begon hij vanaf een twaalfde plaats, kende een hectische start en eindigde voor hem met een tiende plaats.

In de afsluitende en derde race kwam Tom Coronel als zesde onder het zwart-wit geblokt door. “Dit was zonder meer een heftig weekend, met eerst de drie races in het FIA WTCR en vervolgens nog een 24 uursrace in de Nissan”, reageert Tom Coronel lachend. “Maar ik klaag niet hoor, want dit is en blijft voor mij het allermooiste circuit, waar je als coureur op kunt rijden. Het betekende wel, dat het donderdag enorm druk was met de trainingen voor beide klassen. Verder veranderde het weer ook nog enkele malen. Dat maakte het in de Cupra echt superlastig toen in mijn snelle ronde, de ruitenwissers het niet deden. Dan baal je en moet je de pits in."

Bálen want dan duurt zo’n ronde wel meer dan negen minuten. Tom Coronel: "We hebben het stuur gewisseld en daarmee bleek het probleem opgelost. Tijdens de kwalificatie voor de tweede en derde race was de baan half nat, halfdroog. En door de afmeting van de baan is het dan op het ene deel droog maar kom je achterin dan kan het stevig regenen. Kortom: een hele lastige situatie, waarbij ik koos voor slicks vóór en regenbanden achter. Dat ging op zich goed, maar er bleek ook nog sprake te zijn van een slow-zone, waarbij je maar 60 km/uur mag rijden. Ik weet hoe streng ze daar hier op zijn en heb mij in ieder geval daar netjes aan gehouden. Verder bleken de mannen die volledig op slicks stonden uiteindelijk een fractie sneller. Voor mij zat er niet meer in dan een twaalfde startplaats."

Bij het naar de start rijden voor de eerste race voelde Tom Coronel dat er 'iets' met het achterste wiellager was. Een probleem dat niet snel kon worden opgelost en waarmee hij toen maar van start ging. Tom Coronel:"In de laatste ronde brak het wiel af en daarna leek het wel of ik op een waterbed reed. Gelukkig was mijn voorsprong op de rest groot genoeg en verloor ik geen plaatsen meer. De tweede race verliep echt super. Ik kwam goed mee, met mooie acties. Vanuit een prachtige slipstream wist ik de winnaar van de eerste race, Norbert Michelisz, zelfs in te halen... "

Kort voor de finish wilde Tom dat nog een keer delen met het team, maar in plaats van de button voor het teamcontact op zijn stuur in te duwen, drukte hij op de ‘full course yellow’ knop... Daarmee verlaagde de auto de snelheid direct naar 80 km/uur en werd hij met hetzelfde gemak weer door de anderen ingehaald.

"Stom natuurlijk en jammer, want het werd nu een tiende plaats. Maar alles klopte en dat gaf vertrouwen voor de derde race, die voor mij begon in een sandwich tussen Farfus en Monteiro. Gelukkig bleef ik zonder schade en kon alsnog aan de race beginnen. Eerst een paar man ingehaald en vervolgens in de slotronde ook mijn teamgenoot en daarmee een zesde plaats gepakt. Mijn beste resultaat in het FIA WTCR. Het geeft aan dat we er steeds dichterbij komen en ook hoger eindigen."

Klinkt positief. Waar vindt de volgende racfe plaats?
"De volgende race is op Villa Real. Een stratencircuit, waar ik in 2016 een FIA WTCC overwinning boekte, maar het jaar erna ook dat vermaarde incident met de brandweerauto had. Laten we hopen dat we dit jaar daar weer eens ouderwets kunnen vlammen. Het gevoel is in ieder geval goed!”

Uitslag race 1 Nürburgring:
1. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR 3 ronden in 27:16,025;-2. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 1,762; 3. Nestor Girolami (Arg) Honda Civic TCR op 3,741; 4. Rob Huff (Gr Br) Volkswagen Golf GTi TCR 4 ,041; 5. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS op 7,036;
13.Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 13,529
Race 2:
1. Johan Kristoffersson (Zwe) Volkswagen Golf GTi TCR 3 ronden in 27:08,370; 2. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS op 5,108; 3. Augusto Farfus (Bra) Hyundai i30 N TCR op 10,891; 4. Attila Tassi (Hon) Honda Civic TCR op 11,827; 5. Benjamin Leuchter (Dtd) Volkswagen Golf Gti TCR op 12,340
10.Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 24,329
Race 3:
1. Benjamin Leuchter (Dtd) Volkswagen Golf GTi TCR 3 ronden in 27:23,485 ; 2. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS op 0,495; 3. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 1,885; 4. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 2,505; 5. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR op 7,179;
6. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 8,623
Kalender FIA WTCR 2019
5–7 juli Vila Real Portugal - 13-15 september Ningbo China - 25-27 oktober Suzuka Japan - 14-17 november Macau Macau - 13-15 december Sepang Maleisië

Tom Coronel wordt in het FIA WTCR 2019 gesteund door: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, TW Steel, Bouwgroep Dijkstra Draisma, RAM Mounts, Intrax Suspension Technology, 4.Brands, Allsecur, ASC Group, P1 Advanced Racewear, Super-B, CM en Copernica.”