• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Flagship Boutique Chopard nieuw op Bondstreet

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Zweedse Metro wil al zijn journalisten ontslaan

  Goedkoop inkopen is de nieuwe strategie, zegt Ager-Hanssen volgens Het Financieele Dagblad tegen de Zweedse krant Expressen. “Het is zo simpel. Onze strategie is om de beste te worden in het kopen van content.”

Ager-Hanssen vindt ook dat Metro zich moet beperken tot online. Dat wil volgens de ondernemer niet zeggen dat de papieren editie na de huidige zomerstop niet meer terugkeert. “Dit voorstel is mijn persoonlijke mening”, zegt hij tegen de Zweedse mediasite Mediavvärlden.se.

“Ik vind het een geweldige mening.” (Deze meneer toont onomwonden dat Narcisten in deze tijd absoluut niet altijd tijdens het bewonderen van hun spiegelbeeld in het water hoeven te vallen). 

Vrijheid van mening is voor nagenoegd alle mensen terecht heel erg belangrijk. Maar eigenlijk zou je het bepaalde mensen soms bijna graag willen verbieden om boeken te 'schrijven' of kranten te maken etc. vanwege hun negatieve invloed of onbenulligheid. Iets op mentaal niveau kunnen maken is namelijk een ander kaliber prestatie dan iets in die sfeer kunnen verkopen en dan ook wellicht optuigen.

Daarmee willen wij het vak van de verkoper bepaald niet denigreren. Dat is onmiskenbaar eveneens een vak wat veel inzet vraagt maar journalistieke capaciteiten vergen eveneens een ander soort inzicht en ervaring. Als bekend hoort journalistiek thuis in een bepaalde bedding of mentaliteit. Het verbindt groepen mensen met een zienswijze aansluitend bij een bepaalde situatie, omgeving of met een zekere achtergrond.

Artikelen kunnnen geschreven worden door creatieve denkers en gekocht en verkocht worden in een zekere verkoop-sfeer. Maar zijn daarmee echt niet vergelijkbaar met elementen in de categorie wasmiddel bijvoorbeeld. Het komt nogal raar over wat deze eigenaar van de Zweedse Metro beweert. Alsof hij wel weet hoe hij meningen verder kan programmeren in het collectief geheugen gericht op een voor hem persoonlijk zo groot mogelijk gewin.