• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Door Telehealth dalen de zorgkosten

  In Nederland is op het gebied van zorg momenteel grootschalige digitalisering en automatisering gaande. Nieuwe technologieën op het gebied van monitoring en diagnose maken het voor een arts mogelijk om op afstand een fysiek onderzoek uit te voeren. Bestaande technologieën en connectiviteit veranderen de manier waarop zorg wordt geleverd en hoe er naar zorg wordt gekeken.

Met behulp van bewakings- en diagnosetechnieken kunnen zorgprofessionals patiënten monitoren vanuit het comfort van hun eigen huis. Ook is het mogelijk om patiënten op deze wijze te diagnosticeren en in sommige gevallen zelfs te behandelen.

Binnen telehealth wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende categorieën. Namelijk het opslaan en versturen van data zoals het delen van medische gegevens met een arts of specialist. Een andere sector is monitoring op afstand en dat stelt de patiënt zelf in staat om zelf metingen en tests uit te voeren, die een zorgspecialist vervolgens op afstand kan beoordelen. Veel toegepast bij van chronische ziekten en specifieke aandoeningen.

De derde categorie is real-time interactie en omvat diagnose, counseling en monitoring van patiënten met dementie, epilepsie of hartklachten. Een goed voorbeeld van real-time interactie in de praktijk is het in Nederland ontwikkelde Nightwatch.

Maar handige ontwikkelingen die niet ongenoemd moeten blijven zijn ook telenursing en telepharmacy. Telenursing is het op afstand verstrekken van verpleegkundige diensten door een verpleegkundige aan de patiënt, of tussen verpleegkundigen onderling. Telepharmacy is de levering van farmaceutische zorg aan patiënten, zonder dat de patiënt direct contact heeft met de apotheker. Door al deze digitale ontwikkelingen dalen de zorgkosten heel veel en behoudt de patiënt een stuk zelfredzaamheid.

Uiteraard neemt dit niet weg dat zich situaties zullen voordoen waarbij het noodzakelijk is dat een arts een patiënt fysiek behandelt. In dergelijke situaties kan de patiënt zich op de behandeling voorbereiden door informatie over de behandeling aandachtig door te nemen. Dit zorgt ervoor dat de afspraak met de arts gestroomlijnd en efficiënt plaatsvindt. Dat laatste is wel heel nuttig want veel mensen zijn bloednerveus bij een gesprek met hun arts en vergeten soms heel belangrijke dingen te vragen.