• Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • Paul Schulten lanceert BLEND voor 19/20

  • Modeshow Sheila de Vries laat mooie tijden herleven

  • Over Edwin Oudshoorn Couture

  • Chopard Bag by Chloë Sevigny op de green carpet

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Facebook: nieuwsmedia betalen voor content

  Het sociale netwerk Facebook wil nieuwsmedia gaan betalen voor het gebruik van hun content. Het platform heeft diverse Amerikaanse mediabedrijven benaderd met een voorstel, waarbij Facebook miljoenen dollars wil betalen voor de mogelijkheid verhalen op te nemen in een nog te lanceren nieuwssectie op het platform.

Dit wordt meegedeeld door The Wall Street Journal, die zelf één van de daarvoor benaderde partijen is. Onder meer ABC News, The Washington Post en Bloomberg hebben hiervoor een voorstel ontvangen. Volgens The Wall Street Journalkunnen sommige van deze media drie miljoen dollar op jaarbasis verdienen.

De licentieovereenkomst die Facebook wil sluiten zou dan drie jaar gelden. Wanneer de nieuwssectie op het platform live moet gaan is niet bekend gemaakt, maar de Amerikaanse techsite Ars Technica verwacht dat de lancering dit jaar al plaats zou kunnen vinden.

Facebook heeft het de afgelopen jaren regelmatig aan de stok gehad met media. Zij beschuldigen het sociale netwerk ervan advertentiegelden op te slurpen, onder andere door gebruikers toe te staan nieuwsverhalen op het platform te delen.

Nadenkend over dit aanbod zou men ook de zakelijke aspekten van dit wellicht attractieve voorstel niet uit het oog moeten verliezen. Enerzijds willen nieuwsmedia graag hun budget verruimen. Ook adverteerders willen de kans hebben goed voor de dag te komen met hun aanbiedingen.

Anderzijds kan na 3 jaar kennismaking een bedrijfsformule makkelijk in dienst van de ongemerkte overname terecht komen.

Uitgaande van goed bedoelde initiatieven die doorwerken in de nieuwsvoorziening van eerstvolgende generaties zouden ook deze overwegingen voor finale beslissingen alert meegenomen moeten worden.

...THAT'S  LIFE...