• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier bij Eduard Planting

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Bos & Baruch Podcasts

PodCast 4
PodCast 3
PodCast 2
PodCast 1

Eerste grote onderzoek naar Nederlands podcastgebruik

  Het is een onderzoek naar Podcasts door de Rijksuniversiteit Groningen uitgebracht op 29 - 7 - 2019. En een maand daarna werd De Couturekrant verrijkt met verschillende Podcasts gemaakt door 2 journalisten die totaal verrast werden door de vele positieve reacties.

De Groningse Universiteit vond uit dat de podcastluisteraar relatief jong is en hoogopgeleid. Diegene luistert voornamelijk op loze momenten zoals tijdens het autorijden, en voelt een intieme band met de presentator(en) en vertrouwt die meer dan andere mediamakers. Wat een verantwoordelijkheid voor Bos & Baruch de makers van de Podcasts die u op De Couturekrant aantreft.

Het eerste grote Nederlandse onderzoek naar podcasts komt het met een reeks adviezen voor makers van podcasts. Om te beginnen: we weten over Podcasts eigenlijk nog niks. Dat blijkt ook uit de inleiding van het rapport Nederlandse podcastluisteraars. O jee... Daar luiden de meningen: van audiobehang tot zuurstoftank.

In Amerika wordt al wel een aantal jaren onderzoek gedaan naar podcasting, maar over Nederlandse podcastluisteraars is nauwelijks iets bekend. ‘Als ik bij Dag en Nacht vroeg hoe ze bepaalde dingen wisten, kwam het antwoord meestal neer op: ja, dat weten we gewoon,’ zegt Bob den Hartog, marketingmanager bij productiehuis Dag en Nacht. Nouja: weten... Hoezo? dachten de onderzoekers met de hoogst noodzakelijke wetenschappelijke argwaan.

Samen met Amanda Brouwers van de Rijksuniversiteit Groningen en productiehuis Podgront, heeft Den Hartog een verkennend onderzoek naar podcasting uitgevoerd. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en BNR Nieuwsradio ondersteunden het. Doel van het onderzoek was enerzijds om kennis te verzamelen over podcastluisteraars, maar ook om makers meer inzicht te geven in waar ze mee bezig zijn, want ‘op het moment zit het gebrek aan informatie professionalisering nog in de weg.’

Brouwers en Den Hartog enquêteerden 1.099 podcastluisteraars, interviewden 36 makers en zetten drie focusgroepen op met een selecte groep luisteraars. Uit de resultaten trekken zij zeven conclusies: vier over het algemeen gebruik van podcasts, twee over de band tussen maker en luisteraar en één over verdienmodellen.

Bos & Baruch zijn echter zomaar zonder deze niet on-belangrijke overwegingen als enthousiaste journalistieke professionals spontaan met het Podcasten gestart.

"... We vroegen ons af of we niet te lang bezig waren. De reacties wisselden. Wel wat lang.... Veel te kort... Hartstikke goed... Ik heb 's nachts geluisterd toen ik niet kon slapen... Ik luisterde in de trein... Vond het wel grappig ja.... Ook: Bén het niet met -dit of dat- eens... Of: moet je in een bepaalde volgorde ernaar luisteren?" (Nee hoor.)

Je hoort al die reacties. Wat doe je dan? Voordat Bos weer voor een periode naar het buitenland vliegt voor een nieuwe uitdagende tv- reportage zal het duo even snel weer een Podcast in Amsterdam in elkaar zetten. Er is weer heel wat te bespreken. En dat betekent desgewenst zo nu en dan weer wat Extra-Luisterplezier voor onze bezoekers en route of tijdens rustige uren.

... BOS & BARUCH ZIJN WEL DOL- ENTHOUSIAST GESTART MAAR WAT HEEFT DE WETENSCHAP HIEROVER GECONCLUDEERD...