ANWB waarschuwt automobilisten
De ANWB is begonnen met het maken van een statische analyse van gegevens uit auto’s om de service aan automobilisten te verbeteren. Zo heeft de ANWB de afgelopen tijd op basis van big data-toepassingen automobilisten gebeld om ze te melden dat er een storing aan hun auto aan zit te komen.
De ANWB Wegenwacht behandelt 1,2 miljoen pechgevallen per jaar en werkt op het gebied van technische data en kennis nauw samen met zusterclubs in Europa. Hierdoor hebben we veel kennis over welke storingen kunnen optreden.
Door de beschikbare data en expertise om die data op de juiste wijze te interpreteren, is men hier in staat via big data een bepaald algoritme ontwikkelen. Daarmee kan de ANWB concreet pechgevallen bij enkele tientallen auto’s voorspellen.
De automobilisten werden gebeld over een toekomstige storing. Hun werd soms geadviseerd hiervoor naar een garage te gaan.
Bij het bellen introduceert de ANWB zich niet als ANWB Alarmcentrale maar als de ANWB Connected. Met het gebruik van big data en algoritmes wil de ANWB de dienstverlening steeds meer verbeteren en zo de klanttevredenheid verhogen.